عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

صدمین برنامه خواندن در موزه برگزار شد/ «صد خواش ، صد رویش » در موزه ملی ایران

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سال ۲۰۱۷ توسط نهاد بین المللی کمیته ملی موزه ها( ایکوم) سال گفتگو های مناقشه انگیز در موزه ها نامگذاری و همین نامگذاری علتی برای خلق ایده ای به نام خواندن در موزه با رویکرد کتاب و کتابخوانی در موزه ها شد تا بهانه ای برای گفتگو در موزه ها باشد.
کتاب خواندن در موزه ها ایده ای بود که توسط لیلا کفاش زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان مرکز معرفی فرهنگی  پژوهشگاه و عضو شورای کتاب کودک با عنوان " خواندن در موزه " از اردیبهشت ۱۳۹۶ در تهران آغاز شد که بر اساس آن کتاب های مرتبط با فضا و اشیا موجود در سالن های موزه ها  انتخاب و خوانش می شوند .
کفاش زاده در نشست «صد خواش ، صد رویش » هدف از این طرح را از یک سو ترویج و ترغیب مردم به کتاب و کتاب خوانی و از سوی دیگر ایجاد انگیزه و علاقه به بازدید از موزه ها به صورت گروهی دانست و تصریح کرد :در این طرح سعی شده تا با  بیان مفاهیم مستتر در اشیا تاریخی، بازخوانی وقایع تاریخی متناسب با فضای موزه ای و مهم تر از همه لذت بردن از کتاب ها، فضایی فراهم شود تا موزه ها به عنوان مکان هایی فرهنگی به بستری برای گفتگو بدل شوند.
او گفت : از سویی شرکت موزه ها در این طرح یک حلقه مفهومی و فصل مشترک بین موزه ها ایجاد می کند که خود زمینه برای  پیشبرد اهداف فرهنگی در موزه های کشورخواهد بود.
وی در ادامه موزه ملک، موزه آبگینه، موزه مقدم ، موزه علم و فن آوری، موزه ایران باستان، موزه زمان، خانه موزه بتهون، موزه نقاشی پشت شیشه، موزه رضا عباسی، موزه اسناد و مدارک تاریخ معاصر سعد آباد، موزه نگارستان، موزه تاریخ کانون، موزه پست،موزه صلح، موزه قرآن، و ...را برخی از موزه ها و مکان هایی اعلام کرد که تا به امروز میزبان این طرح بوده اند و افزود :این طرح در چهارمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در سال ۱۳۹۶ برگزیده شده است.
این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان خاطرنشان کرد : در این طرح کتاب های؛ قمر در عقرب ، روشنگر تاریکی ها، مادر و پنجاه سال زندگی در ایران، تهران قدیم، تفنگ نه دال، گلستان سعدی، از پاریز تا پاریس، سه نخ، از پاریز تا پاریس، شاهنامه ، هرس، سفر نامه پولاک، مومو، سنگ صبور، نمایشنامه های باغچه بان،صد شیی تاریخ تمدن به روایت تصویر و ...در این طرح خوانش شده اند .
کفاش زاده کمیته ملی موزه های ایران را حامی معنوی این طرح دانست و اظهار داشت :   موزه ها با در اختیار گذاردن فضا در این طرح همکاری می کنند.
سلیم سلیمی موید رییس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه  در ادامه این نشست با بیان اینکه مردم ایران بیشتر شفاهی و راوی هستند تا بنویسند و بخوانند، توسعه هر ملی را تنها با کتابخوانی میسر دانست  .
او در این راستا به عواملی همچون برنامه ریزی صحیح و هدفمند فرهنگی ، بستر سازی فرهنگی ، حمایت از نویسندگان و ... اشاره کرد و توسعه کتاب های صوتی ، تشویق برای نوشتن و ثبت وقاع ، توسعه تحقیق و پژوهش ، آسیب شناسی وضعیت موجود ، هدف گذاری بر مطالعه انفرادی و گروهی و ... را از راهکارهای ترویج کتابخوانی عنوان کرد .
اعظم جلولی مدیر کتابخانه موزه ملی ایران در ادامه این نشست با اشاره به نحوه شکل گیری طرح خواندن در موزه گفت: کتابخانه های تخصصی موزه ها پیوند بین موزه و کتاب را نشان می دهند.
او افزود : در این میان، موزه های بزرگ و کوچک ،علاوه بر اینکه فضایی را برای نمایش اشیا در نظر گرفته اند بخشی را هم به کتابخانه اختصاص داده اند .
جلولی با اشاره به این نکته که یقینا خوانش هر کتاب پنجره ای به سوی آگاهی است  اظهار داشت :ویژگی  این طرح پیوند ادبیات با موزه و اشیا موزه ای است.
رضا دبیری نژاد مدیر موزه ملک دیگر سخنران این نشست موزه ها را مکانی برای خواندن دانست و تصریح کرد : کار فرهنگی باید تداوم داشته باشد و مهمترین اشکال در این حوزه که باعث می شود کارها ماندگار نباشند این است که فعالیت ها در حد جرقه باقی می مانند و بعد از مدتی کوتاه فراموش می شوند .
او افزود : از این روست که تداوم کار فرهنگی تنها به واسطه انگیزه شخصی و نه انگیزه سازمانی صورت می گیرد .
به اعتقاد وی ،هیچ اثر موزه ای بدون روایت موزه ای نیست زیرا که این روایت است که به شی اعتبار می دهد و تمامی اشیای موزه ای یا خودشان به قصه ای اشاره دارد و یا برعکس ، ما آن ها را به قصه ای پیوند می زنیم .
در ادامه ، سوزان حبیبی به تشریح موضوع متن ، مکان و فضای سوم پرداخت و گفت : هر مکانی درست مثل هر متنی خواندنی است و توانایی این خوانش در همه ما وجود دارد .
او در ادامه به چند نقل قول از ادوارد رلف جغرافی دان کانادایی در کتاب مکان و بی مکان ، کوین لینچ کسی که در بیان نظریه مکان سهم دارد و امس راپوپورت که در کتاب فرهنگ معماری و دیزاین به نقش فرهنگ در شکل گیری معنای محیط تاکید می کند اشاره کرد .
فاطمه احمدی نیز در این نشست مطالبی را در خصوص خلاقیت فردی و پویایی در موزه ها عنوان کرد و با ارائه تعریف کلی از خلاقیت ، خلاقیت را عملی دانست که برای فرد و اجتماع تازگی داشته و در ضمن مفید نیز باشد .
او اظهار داشت :موزه دار باید خلاق ، منعطف و قدرشناس باشد و یکی از مهم ترین ویژگی های یک موزه دار توانایی برقراری ارتباط با مخاطب است .
وی خاطرنشان کرد : خواندن در موزه فعالیتی است نامحدود در موزه ها که توسط گروه های با تجربه بدون حمایت سازمانی  و با ایده خلاقانه گروهی علاقمد شکل گرفته است .
فریده شیرژیان نیز به مقوله  داستان گویی و تاتر موزه اشاره و به تشریح آن پرداخت .
در ادامه این نشست ،رونیا حسینی نوجوان کتاب خوان در ادامه از آشنایی اش با کتاب و تجربیاتش در خصوص کتابخوانی و تاثیر آن در زندگی روزمره اش سخن گفت .
فاطمه اقبال نویسنده ۹سال کتاب گاوی که شیر کاکائو می دهد کتاب را دوست کاغذی اش خواند و در ادامه  به بیان مطالبی در خصوص روش های ترویج کتابخوانی در مدارس پرداخت .
شرمین نادری نویسنده کتاب قمر در عقرب ، نخستین کتاب خوانش شده در طرح خواندن در موزه نیز  در مورد تاثیر بیان روایی در موزه ها سخن گفت .