عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

فرخنده میلاد تجلی صبر حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار مبارک باد

کودکی زیبا چون غنچه ای تازه شکفته، لطیف تر از برگ گل، سپیدتر از گلبرگ نسترن، پاک تر از آسمان، خوشبوتر از یاس رخ می نماید. پدر در نام گذاری اش بر پیامبر پیش قدم نمی شود و پیامبر در انتظار نام آسمانیِ او از سوی خدا، چشم بر افق می دوزد. جبرئیل می آید، با یک سبد پر از گل تبریک، با یک تحفه گرانبها: «نام آسمانیِ زینب» و چشم ها به این نام روشن می شود. دل علی(ع) موج می زند. خوش آمدی ای زینت پدر...
براستی که زینب، زینت جانِ پدر شد و چشم و چراغ بنی هاشم.
آمد تا خطبه های کوبنده و گیرایش، پاسدار آرمان و خونِ شهدای کربلا شود.
شب های مدینه سرشار از عطرِ مناجات و تلاوت قرآنش بود.
نیمه های شب، وقتی به نماز می ایستاد، سقفِ آسمان کوتاه می شد و ستاره ها پا به سجاده اش می گذاشتند؛ گویی فاطمه است که بر سرِ سجاده ایستاده است!
آمد تا مونسِ غربتِ حسن(ع) و همدم غصه های حسین(ع) باشد.
آمد تا پشت و پناهِ بنی هاشم باشد؛ در روزهای سخت اسارت اهل بیت خورشید.
آمدنش مبارک!
ای پرستار! ای آرامش بخش نگاه های خسته از بیماری! چه فرخنده روزی با نامت عجین گشته است؛
روزی به شکوه عاشورایی زینب(س)؛ روزی به زیبایی نخستین تبسم کودکان درگاهواره؛ روزی سرشار از اخلاص و کرامت؛ اخلاص دست هایی که تب سوزان درد را در دل ها خاموش می کنند و کرامت تبسم هایی که فانوس امید را در دل دردمندان روشن می کنند.
بیداری هایت را سپاس؛ که آسایش دیگران را برتر از رنج خویش می دانی!
صدای پای تو، آشناترین صدایی است که بیماران  آن را می شناسند و سفیدی لباس تو بی شباهت به بال های فرشتگان نیست، برازنده نامت باد فرشته بودن.

رسول خدا(ص)، پرستار را در قیامت، هم نشین با ابراهیم خلیل می داند و می فرماید: 'هر کس یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور می‌کند.'
حضرت امام خمینی(ره) نیز در مورد ارزش پرستاری فرموده است: 'پرستاری از بیمار، امر بسیار مشکلی است، لکن خیلی ارزشمند است. ... شما متوجه باشید که شغل شما، شغل بسیار شریفی است و از آن طرف، مسئولیتش هم زیاد است'.
مقام معظم رهبری، پرستاران، این سپید پوشان سخت کوش را، همانند فرشتگان رحمت و ملائکه آسمانی می‌داند و درباره ایشان می‌فرماید:' آن وقت که بیمار از همه جا دستش کوتاه است، در آن ساعاتی که حتی همسر، فرزندان و پدر و مادر بیمار هم بالای سرش نیستند، چشم امیدش بعد از خدا، به پرستار است و این پرستار است که مثل ملائکه آسمانی، مثل فرشتگان رحمت، به دردها، مشکلات و نیازهای جسمی و عاطفی او پاسخ می‌دهد'.
ایشان در مورد کارهای نیک پرستاران می فرماید: 'هر حرکت انسانیِ یک پرستار برای بیمار، یک حسنه است و کمکی است به انسانی محتاجِ کمک؛ آن هم در شرایطی حساس.'
همچنین ایشان به پرستاران توصیه می‌فرماید: 'پرستاران هم چه زن و چه مرد قدر خودشان را بدانند و این حرفه را مقدّس بشمارند'.

گردآوری و تنظیم: محبوبه بهلولی