عمومی | دانشگاه شیراز

همایش ملی «مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا در آرای دیوان عدالت اداری» در دانشگاه شیراز

نخستین همایش ملی «مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا در آرای دیوان عدالت اداری» در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد.
این همایش با همکاری و حمایت شورای اسلامی و شهرداری شیراز، دیوان عدالت اداری و کانون وکلای دادگستری فارس ترتیب یافت.
دکتر سیدمجتبی واعظی، دبیر علمی همایش گفت: آرای دیوان در خصوص عوارض مربوطه به شغل، عوارض ناظر به خدمات ، مصوبات غیرمالی شورا، مصوبات شورای اسلامی روستا، حدود قاعده گذاری شورای شهر، تصمیمات شورای شهر نسبت به شهردار، عوارض مربوط به موسسات پولی و بانکی ، مبانی وضع عوارض در آرای دیوان عدالت اداری و موارد خاص در آرای دیوان عدالت اداری نسبت به شورای اسلامی شهر ؛ ازمحورهای همایش به شمار می رود.
وی افزود: این همایش در تلاش است تا با بررسی و تحلیل حقوقی موارد ابطال مصوبات شوراها در دیوان عدالت اداری، راهکارهای علمی و عملی به منظور کاهش موارد ابطال مصوبات شوراها در دیوان عدالت اداری، ارائه نماید.
دکتر واعظی، با بیان اینکه متخصصان و صاحب نظران دانشگاهی بیش از ۲۰ مقاله را به دبیرخانه همایش ارائه کرده اند ، خاطر نشان کرد : مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت مستقیم با حقوق شهروندان در ارتباط است و هدف از برگزاری این همایش نگاهی علمی بر نحوه فعالیت شورا ها، نظارت دیوان عدالت اداری، آسیب شناسی و تبیین قانون گذاری های بعدی در شورا هاست.
معاون دیوان عدالت اداری کشور هم در این همایش بر احقاق حقوق شهروندان و رسیدگی به دادخواست های آن ها تاکید کرد و گفت: دیوان عدالت اداری با راه اندازی دفاتر استانی، در مراکز استان ها مدت زمان رسیدگی به شکایت های مردمی را در شعبه های بدوی تا ۷ ماه و در شعبه های تجدید نظر تا ۵ ماه کاهش داده است.
آقای مولابیگی گفت: شهروندان می توانند برای رسیدگی به شکایات نسبت به ماموران، واحد ها یا آیین نامه ها و احقاق حقوق شان به این دفاتر مراجعه کنند.