عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

عقرب گزیدگی در کودکان زیر ۱۰ سال بسیار خطرناک است



آموزش کارگاه آموزشی پیشگیری و درمان گزش جانوران زهرآگین ویژه پرستاران بیمارستانهای تابعه دانشگاه به میزبانی شبکه بهداشت و درمان شمیرانات برگزار شد.


به گزارش روباط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، این کارگاه آموزشی با حضور پرستاران کنترل عفونت، سوپروایزران آموزشی و سرپرستاران اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه  برگزار شد.

بیژن مقیمی کارشناس برنامه گزش جانوران زهر آگین معاونت امور بهداشتی دانشگاه  در این  دوره آموزشی با اشاره به پراکندگی جغرافیایی عقرب و مارگزیدگی در کشور درخصوص ویژگی های ظاهری مارهای سمی و غیرسمی و راه های شناسایی آنها به بیان توضیحاتی پرداخت.

وی در ادامه درخصوص راه های پیشگیری از عقرب گزیدگی، نحوه برخورد با موارد گزش جانوران زهراگین و تعیین دوز مورد نیاز سرم  آموزش های لازم را به شرکت کنندگان ارایه کرد.

مدرس این کارگاه اظهار داشت:سالانه ۵۰ هزار نفر در کشور دچار گزیدگی جانوران سمی به ویژه مار و عقرب می شوند وبیش از ۹۰ درصد از عقرب گزیدگی ها در فصل تابستان اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا جانوران سمی نظیر مار و عقرب برای یافتن غذا و تولیدمثل از مخفیگاه خود بیرون آمده و متاسفانه برخی مسافران تابستانی و یا ساکنان مناطق جنوبی و مرکزی کشور را نیش می زنند.

علایم عقرب گزیدگی

به گفته وی در عقرب گزیدگی علایمی نظیر درد، تاول، قرمزی و تورم در محل گزش مشاهده می شود که با تند شدن ضربان قلب، افزایش فشار خون، سرگیجه، تنگی نفس و حالت تهوع همراه است.

گزیدگی عقرب در کودکان زیر ۱۰ سال بسیار خطرناک است

بیژن مقیمی در ادامه اظهار داشت : گزیدگی عقرب در کودکان زیر ۱۰ سال، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و تنفسی، زنان باردار و افراد مسن بسیار خطرناک است.

وی افزود: خطرناکترین عقرب در ایران با نام محلی گاردیم یا گادیم در استان خوزستان وجود دارد.

اقدامات مهم در زمان عقرب گزیدگی

این کارشناس معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اقداماتی که در زمان عقرب گزیدگی باید انجام شود تاکید کرد: به دلیل جذب سریع زهر و حجم کم آن، نیازی به تخلیه محل گزش وجود ندارد.

به گفته وی کنترل مجاری هوایی، کنترل درد، اضطراب و اختلالات حرکتی مصدوم از جمله مهمترین اقدامات کمکی است که باید در مواجهه با فرد گزیده شده انجام داد.

توصیه های مهم برای پیشگیری از عقرب گزیدگی

بیژن مقیمی با ذکر این مطلب که پادزهر(سرم) عقرب گزیدگی در ستاد مراکز و شبکه های بهداشت و بیمارستان ها موجود است تاکید کرد: فرد گزیده شده باید در اسرع وقت به این مراکز  منتقل شود تا سریعا این سرم به فرد تزریق شود.

این کارشناس برنامه گزش جانوران زهر آگین معاونت امور بهداشتی دانشگاه در راستای  پیشگیری از عقرب گزیدگی در مناطق مذکور توصیه کرد: افراد حین پوشیدن لباس و کفش در این مناطق محتاط بوده و از تختخواب های بلند و پایه دار استفاده کنند.

خودداری از فرو بردن دست در لانه پرندگان و احتیاط در بیرون آوردن میوه از صندوق از دیگر نکات  مورد تاکید وی بود.

بیژن مقیمی در خاتمه به برخی از راههای از بین بردن عقربها نظیر استفاده از سموم در روز در مسیر یا لانه عقربها اشاره کرد و در این خصوص توضیحاتی ارایه کرد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع