عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

مراکز نوآوری کریستف کلمبی رفتار کنند/در حوزه میراث فرهنگی رغیب نداریم

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،نشست« چشم انداز و راهبردهای اکوسیستم استارت آپ در وزارت میراث فرهنگی ،گردشکری و صنایع دستی»و مراسم رونمایی از دو خبرنامه «فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهگی و گردشگری »و «فناوری و موزه» امروز «چهارشنبه » در محل پژوهشگاه برگزار شد.
سید محمد بهشتی که در این نشست سخن می گفت با اشاره به این نکته که فعالان در حوزه های نوآوری باید بر لبه قلمروهای فتح شده حرکت کرده و قلمروهای جدید پدید آورند تصریح کرد : فعالان در این حوزه باید مانند کریستف کلمب رفتار کنند .
او افزود : همانگونه که کریستف کلمب از مسیری متفاوت از دریانوردان دیگر به سفر ادامه داد ،در حوزه نوآوری نیز باید به کشف قلمرو های جدید پرداخت و نباید در مسیر های از پیش شناخته شده گام برداشت .
وی با انتقاد از اینکه ما باور نداریم که می توانیم قلمرو های نو را کشف کنیم و تنها در مسیر های از پیش تعیین شده قدم می گذاریم اظهار داشت :خلاقیت درست شبیه شاعری است زیرا شاعر هر زمان که شعری نو می سراید گویی اولین باری است که این کار را کرده چرا که در غیر اینصورت کارش تکراری است .
او بااشاره به اینکه در عرصه نوآوری در میراث فرهنگی ناگریز توجه به اصالتها هستیم گفت :دایره میراث فرهنگی در جهان محدود است و باید در این مسیر مرتب قلمرو جدید کشف کنیم ،از این رو اگر کسی در این حوزه دارای خلاقیت باشد و  چند قدم به این قلمرو اضافه کند نه تنها در مقیاس ملی بلکه جهانی می تواند مطرح شود  .
علیرضا قلی نژاد پیر بازاری معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست با اشاره به چگونگی شکل گیری این معاونت ،به تشریح فعالیت های این مرکز در ۳حوزه «مدیریت و فناوری و ایجاد مراکز رشد و نوآوری» ، «راه اندازی و ایجاد مراکز مشاوره و خدمات تخصصی» و «آینده پژوهی » پرداخت و تصریح کرد : در تلاشیم در هر سه حوزه اقدامات موثری انجام دهیم .
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ها ، رویداد ها ، نشست های تخصصی ، کارگاه های مرتبط با حوزه فناوری و کاربردی سازی افزود : در خانه سرهنگ ایرج به عنوان مرکز نوآوری پژوهشگاه از استارت آپ های فعال در حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری حمایت می کنیم .
درادامه عبدالکریم شادمهر به بیان ضرورت های اصلاح ساختار  و ایجاد معاونت فناوری و کاربردی سازی در پژوهشگاه پرداخت و گفت :فلسفه ساختار سازمانی در تمام ارگانها ایجاد ارتباط بین افراد برای تحقق اهداف پیش رو است که این ساختار نمی تواند منفعل از فعالیت های جامعه باشد .
او با بیان اینکه در این راستا باید پژوهش های صورت گرفته کاربردی شوند تصریح کرد : در این جهت معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه از سه سال پیش آغاز به کار کرده و توانسته فعالیت های گسترده ای را در این حوزه به انجام برساند .
وی با اشاره به فرهنگ سازی در خصوص ایجاد مراکز نوآور در حوزه میراث فرهنگی اظهار داشت : در انجام پژوهش های میراث فرهنگی در حوزه های مردم شناسی ، باستان شناسی ، زبان شناسی ، حفاظت و مرمت و ... باید دریافت که نتایج این پژوهش ها تا چه اندازه و در چه جاهایی گره گشا هستند .
در ادامه این نشست ،با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری از دو خبرنامه «فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهگی و گردشگری »و «فناوری و موزه» که قرار است در نسخه دیجیتال در محمل دی وی دی ،بصورت فصل نامه و هر سه ماه یکبار منتشر شود رونمایی شد .
گفتنی است ، پنل علمی این نشست با حضورباقری نماینده معاون سیاستگزاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سادات نماینده دبیرخانه ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز ، سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران  ،علیرضا  قلی نژاد پیر بازاری معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه در حال برگزاری است .