عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

برای پیشگیری از انتقال آنفلوآنزا در مدارس باید سطح آگاهی مربیان و والدین افزایش یابد

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه؛ سید مجید موسوی در جمع مدیران مدارس شهرستان اظهار داشت: آنفلوآنزا یک بیماری شدید تنفسی با منشا ویروسی بوده که از راه‌های مختلف می‌تواند در جمعیت‌های انسانی به‌خصوص در اماکن عمومی مانند مدارس شیوع پیدا کند.
وی افزود: بیشترین گروه در معرض خطر افراد سالمند، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران دیابتی، کلیوی، قلبی  عروقی، بیماران با نقص سیستم ایمنی و کودکان زیر شش سال بوده که ممکن است بیماری با شدت بیشتری در این افراد بروز کرده و باعث مرگ آن‌ها شود.
موسوی اضافه کرد: تاکنون ۴۵ مورد بیمار شدید تنفسی در گناوه شناسایی‌شده که برای همگی داروهای ضد آنفلوآنزا تهیه و تحت نظر متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان در اختیار این افراد قرارگرفته است.
مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان داشت: تاکنون هیچ‌گونه مرگ در اثر آنفلوآنزا در گناوه تایید نشده است.
موسوی تصریح کرد: آنفلوآنزا در ۸۰ درصد موارد با مراقبت‌های حمایتی مانند استراحت کامل، استفاده از داروهای تقویتی مانند مولتی‌ویتامین، ویتامین سی، استفاده از نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها با گذشت سه الی چهار روز از بروز بیماری بهبودیافته و نیاز به داروهای تخصصی و بستری نیست.
وی با تاکید بر مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری گفت: آنفلوآنزا از طریق ذرات تنفسی حاصل از عطسه و سرفه، استفاده و تماس با اشیا آلوده و تماس مستقیم با شخص بیمار مانند دست دادن و روبوسی انتقال می‌باید.
مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه خطاب به مدیران مدارس اظهار داشت: با توجه به اینکه استفاده از ماسک، جداسازی و استراحت فرد بیمار یکی از راه‌های پیشگیری بیماری است توصیه می‌شود در صورت ابتلای یکی از دانش‌آموزان حتما از ماسک استفاده و دستمال آلوده در کیسه پلاستیکی گذاشته و سپس دفع شود. بهتر است تا زمان بهبودی به دانش‌آموز حداقل سه تا چهار روز استراحت در منزل داده شود.

در جلسات اولیاء و مربیان به والدین دانش آموزان آموزش داده شود


موسوی بیان کرد: مدارس یکی از اماکن شلوغ جمعیتی است که امکان شیوع آنفلوآنزا در آن زیاد است. مدیران باید توجه داشته باشند در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها درصورتی‌که تعداد موارد شناسایی‌شده آلوده به دو نفر و در مدارس تعداد موارد آلوده به ۱۵ درصد برسد باید به شبکه بهداشت و درمان و اداره آموزش‌وپرورش شهرستان اطلاع دهند. در صورت لزوم مدرسه به مدت یک هفته تعطیل می‌شود.
مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه ضمن تاکید بر آموزش و اطلاع‌رسانی به والدین دانش آموزان در جلسات مدرسه توصیه کرد: بهتر است به‌طور مرتب دستگیره درب کلاس‌ها، شیرآلات روشویی و سرویس‌های بهداشتی مدرسه با ماده ضدعفونی مناسب گندزدایی شود.

انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI