عمومی | دانشگاه رازی

جشن بزرگ شب یلدا در دانشگاه رازی

جشن بزرگ شب یلدا در دانشگاه رازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جشن بزرگ شب چله (شب یلدا) ویژه دانشجویان، ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸ توسط شورای هماهنگی کانون‌های دانشگاه، در سالن اجتماعات شهید دکتر علیمحمدی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه طی سخنانی با تبریک شب فرخنده یلدا اظهار داشت: شب یلدا یکی از اعیاد بزرگ ایرانی است که بیش از ۴ هزار سال قدمت تاریخی دارد. این شب در حقیقت بلندترین شب سال در انقلاب زمستانی است که در ایران باستان و در آیین مهر طولانی‌ترین و تاریک‌ترین و در عین حال اهریمنی ترین شبی بوده است که در سحرگاه آن خورشید زاده می‌شود.

ایشان بیان داشت: فردا در تقویم ایران باستان روز تولد خورشید است، ۵۲۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) این روز توسط داریوش اول در تقویم ایرانی وارد شده است. گسترش آیین مهر در تمام اروپا و تولد حضرت عیسی (ع) و عید کریسمس با این عید مصاف شده و در کشورهای اروپایی تلفیق جشن آیین مهر با جشن‌های تولد حضرت عیسی (ع) را می‌بینید.

دکتر رحیمی‌زنگنه افزود: گسترش نفوذ این عید در کشورهای آسیای میانه، قفقاز، افغانستان، پاکستان، هندوستان، چین و حتی ژاپن نشان دهنده تاثیر این مولفه فرهنگی ایران است.

ایشان خواندن اشعار فردوسی و حافظ و تفال به دیوان حافظ شیرازی را از رسوم زیبای شب یلدا دانست و بیان داشت: تفال به دیوان حافظ شیرازی به این دلیل است که درون مایه و محتوای غزل حافظ را موضوعات انسانی، جاودانه و ازلی و ابدی تشکیل می‌دهد.

حافظ خوانی فرشید یوسفی نویسنده و شاعر کرمانشاهی از برنامه‌های این مراسم بود.