عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

وظیفه ما در قبال بصیرت این است که تشخیص بدهیم حق و باطل کجاست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، حجت الاسلام و المسلمین حمزه رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با توجه به نزدیک شدن روز نهم دی روز بصیرت اشاره‌ای به خطبه ۵۰ از نهج البلاغه نمود که حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "اِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ اَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ اَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ، یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ وَ یَتَوَلَّی عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَی غَیْرِ دِینِ اللَّهِ. فَلَوْ اَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَی الْمُرْتَادِینَ، وَ لَوْ اَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ اَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ، وَ لَکِنْ یُوْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ، فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَی اَوْلِیَائِهِ وَ یَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنی." جز این نیست، که آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروی از هواهای نفسانی است و نیز بدعت‌هایی که گذاشته می‌شود، بدعت‌هایی برخلاف کتاب خدا. آنگاه کسانی، کسان دیگر را در اموری، که مخالف دین خداست، یاری می‌کنند اگر باطل با حق نمی‌آمیخت بر جویندگان حق پنهان نمی‌ماند و اگر حق به باطل پوشیده نمی گشت، زبان معاندان از طعن بریده می‌شد. ولی همواره پاره‌ای از حق و پاره‌ای از باطل درهم می آمیزند. در چنین حالی، شیطان بر دوستان خود مستولی می‌شود. تنها کسانی رهایی می‌یابند که الطاف الهی شامل حالشان شده باشد.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه افزود: در فتنه و در زمانی که حق و باطل به هم پیچیده‌اند نقش بصیرت خیلی مهم است و همانطور امیرالمومنین در خطبه ۵۰ فرمودند: باید بصیرت و قدرت تشخیص داشت که در چه جاهایی انسان می‌تواند خود را نشان دهد و چگونه تصمیم بگیرد و بعد از آن چگونه اقدام کند.
وی گفت: در حال حاضر وظیفه ما در قبال بصیرت این است که تشخیص بدهیم حق و باطل کجاست و اگر حق را در تصمیم گیری و انتخاب کردن تشخیص دادیم موضع بگیریم و اقدام کنیم همانطور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دائم در خصوص بصیرت و بحث تفکر انقلابی تاکید نمودند و بحث دشمن شناسی، فریب نخوردن، دفاع از ارزش‌ها، اعتقاد به استقلال کشور را از ویژگی‌های فرد انقلابی عنوان کردند یعنی تفکری که ارزش‌ها را قبول داشته باشد و به موقع تصمیم‌ بگیرد، اقدام کند و فریب دشمن را نخورد و استقلال کشور را چه در زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را حفظ کند با این نگاه می‌توان گفت که در زمان خودمان هم بصیرت داریم.
حجت الاسلام و المسلمین حمزه در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب باید از کف جامعه یک گفتمان سازی صورت و مطالبه مردمی شود.
در حاشیه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین حمزه، کتاب "موانع بصیرت انقلابی" را به اعضاء شورای فرهنگی اهدا کرد.

بر اساس این گزارش در این جلسه از نمایندگان شورای فرهنگی دانشکده هنر دکتر عباس افضلی ننیز؛ دانشکده مدیریت و اقتصاد دکترحسین اکبری‌فرد، دانشکده حقوق و الهیات دکتر محمد امینی‌زاده، دانشکده زبان و ادبیات فارسی حامد حسینخانی، دانشکده کشاورزی دکتر اکبرحسینی‌پور و دکتر سپیده خراسانی، دانشکده ریاضی و رایانه ابوالفضل رفیع‌پور، دانشکده دامپزشکی دکتر بهادر شجاعی، دانشکده علوم دکتر وحید صاحب، دانشکده تربیت بدنی مهدی عباس‌پور، مجتمع آموزش عالی بافت کامران قربان‌نژاد، دانشکده فنی و مهندسی دکتر عطاالله کامیابی و دکتر حسین هژبری و دانشکده فیزیک دکتر حنیف گلچین به جهت مشارکت فعال در حوزه فرهنگی تقدیر به عمل آمد و مقرر شد طبق مصوبه هیات رئیس دانشگاه دو واحد کسر موظف به نامبردگان تعلق گیرد.

در ادامه مباحث مربوط طرح تشکیل شورای فرهنگی خوابگاه‌ها، تشخیص بزرگترین تشکل دانشجویی به عنوان عضو شورای فرهنگی دانشگاه، لزوم برگزاری کرسی قوانین کمیته انضباطی دانشگاه ویژه دانشجویان، لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه همکاران و مشاوران حوزه فرهنگی و لزوم اجرای طرح تاریخ نگاری دانشگاه با مشارکت استادان پیشکسوت، در دستور کار قرار گرفت.