عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

تورهای گردشگری ویژه یلدا به سوی یلداشناسی روستایی سوق داده شوند

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شبان میرشکرائی در نشست چهارم از سلسله نشست های همایش ملی آیین یلدا که با حضور پژوهشگران و علاقه مندان حوزه مردم شناسی برگزار شد در خصوص تنوع فرهنگی و همبستگی ملی با رویکرد یلدا شناسی گفت: ما در نیم کره شمالی زندگی می کنیم که انقلاب زمستانی و شب یلدا را هر ساله درک کرده ایم و تفاوت چندانی ندارد که شروع پاسداشت این مراسم چه زمانی بوده است با این حال باید امروزه بررسی کرد که این آیین نیکو چگونه برگزار می شود و چه تاثیری در فرهنگ و سنت آیندگان دارد.
وی با بیان اینکه نسل جوان امروزی برای پیوستن به آیین یلدا دارای شوق و ذوقی مضاعف از نسل های پیشین خود هستند افزود:پیوستن نسل جوان به این میراث بدون اجبار بسیار مغتنم است البته این پیوستن رنگ و بویی دیگر گرفته و جوانان علاقه مند شده اند تا در این شب به صحرا و کویر رفته و تورهای یلدایی از این دست برگزار کنند.
میرشکرائی با تاکید بر اینکه باید تورهای جوانان به سوی شناخت بیشتر یلدا بیانجامد ادامه داد: واقعیت این است که باید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با مطالعه مردم شناسی تورهای یلدا را به سوی روستاهای کهن با آیین خاص یلدا هدایت کند تا جوانان با آیین های یلدایی روستایی بیشتر آشنا شوند.
وی ادامه داد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید خوراک بخشی علمی مردمی که نیازمند آگاهی در حوزه یلدا هستند را فراهم کند تا ان ها نیز با سنت های دیرپای این مراسم کهن آشنا شوند.
در ادامه این نشست آتوسا مومنی مروری بر یلدای ایرانی و آیین های زمستانی ملل مختلف کرد و گفت: برخی از روایت ها وجود دارد که شب یلدا را شبی اهریمنی می دانند با این حال همه مردم ایران آن چیزی که از گذشته دور تا امروز به خاطر می آروند این است که این شب بسیار شیرین، همراه با گردهمایی بسیار صلح آمیز است.
وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال چرایی ماندگاری یلدا بین ایرانیان باشیم افزود: چرایی ماندگاری یلدا بین اقوام ایرانی بسیار واضح است زیرا این شب ارتباط مستقیم به زندگی انسان و  تعامل او  با محیط زیست دارد و هنگامی که یک فرآیند آیینی تکرار پذیر، بی نقص و منتظم برگزار می شود حتما مانا خواهد شد.
مومنی افزود: تجربه استفاده از دانش کیهانی برای مردم از گذشته دور بوده است و در این حوزه ایران یکی از پیشگامان است البته آیین های زمستانی در بسیاری از ملل وجود دارد مانند کشورهای ایسکاندیناوری که مراسم خاصی به وسیله دختران سفید پوش و  آراسته به گیاهان سبز برگزار می شود.
وی یکی دیگر از مراسمات آیین های زمستانی ملل مختلف را تفال زدن همانند صومری ها و بابلی ها برای یافتن تقدیر و امید به روزگار بهتر دانست.
همچنین هوشنگ عباسی مردم شناس در خصوص پاسداشت شب یلدا در خطه گیلان نیز گفت:در گیلان مراسم شب چله همانند  دیگر مناطق ایران برگزار می شود و گیلانی ها زمستان را به سه چله بزرگ، کوچک و پیرزن عجوزه تقسیم می کنند و معتقدند که این پیرزن در روزهای پایانی زمستان از زمین بیرون آمده و دوباره در بهار به زیر زمین می رود.
وی ادامه داد:یکی از ایین های شب چله در گیلان قصه خوانی و نقالی است که در شب نشینی های مختص این شب برگزار می شود همچنین تفال زدن به وسیله سوزن زدن و یا فالگوش ایستادن در این شب نیز خواستگاه ویژه ای دارد.
عباسی دیگر رسم سنتی مردم گیلان در شب چله را عدم مصرف گوشت و خوردن سبزی پلو با ماهی همانند شب نوروز و چهارشنبه سوری دانست.
الهه شایسته رخ دیگر سخنران این نشست در زمینه آیین شال اندازی در شب یلدا و شعرهای طنز آن گفت: آیین شال اندازی یک آیین کودکانه است که در پرتو آیین فیض طلبی و فیض دهی برگزار می شود.
وی در خصوص این آیین تصریح کرد: آیین شال اندازی که در شب چله برگزار می شود عموما به وسیله کودکان صورت می گیرد و به اینگونه است که کودک یک شال را در حیاط خانه یا اتاق همسایه می اندازد و سپس با خواندن اشعاری از صاحب خانه طلب فیض می کند.