عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

تحریم‌ها زمینه توسعه مراکز فناوری و دانش بنیان پزشکی را فراهم کرد


مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحریم‌ها فرصتی برای توسعه مراکز فناوری و دانش بنیان پزشکی کشور فراهم کرد به طوری که اینک در طرح‌های سنگین این حوزه با جهان رقابت می‌کنیم.

وبدا سبزوار/دکتر حسین وطن پور روز چهارشنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی سبزواراظهار کرد: تحریم‌ها فرصتی است که سبب افزایش اعتماد به نفس پزشکان و تقویت شرکت‌های دانش بنیان شده است.

وی افزود: اکنون اولویت فناوری سلامت، تولید محصولات مورد نیاز کشور شامل دارو، هوش مصنوعی، سلامت دیجیتال، ربات‌ها و ملزومات توانبخشی است که برخی هسته‌های فناور در این زمینه فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: در این راستا تولید محصولات وارداتی در دستور کار قرار گرفته و نیازهای کشور رصد و طی فراخوانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده و فناوران و محققانی که تحقیقات خود را در جهت تامین این نیازها جهت دهند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دکتر وطن پورادامه داد: پس از دو دهه فعالیت حوزه دانش بنیان و هسته‌های فناور در دانشگاه‌های علوم پزشکی با نگاه ثروت آفرینی هم اینک ۶۷۰ شرکت و هسته فناور در مراکز رشد دانشگاه‌ها مستقر هستند و مورد حمایت صندوق پژوهش و فناوری قرار دارند.

وی گفت: ۴۵۰ شرکت و هسته فناور محصولات خود را به بازار عرضه کرده‌اند و ۲ هزار و ۸۰۰ محصول دانش بنیان در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: ۵۲ شرکت نیز محصولات خود را صادر می‌کنند که در سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال از این شرکت‌ها خرید شده بود./ آزاد