عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

۲۰درصد از سکته‌های مغزی در افراد زیر پنجاه‌وپنج سال اتفاق می‌افتد

دکتر محمدتقی تاجیک در میان دو خطبه نماز جمعه کنگان افزود: سکته مغزی آسیب حاد مغز ناشی از انسداد یا پارگی رگ‌های مغز بوده و زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به قسمتی از مغز متوقف شود. متاسفانه شیوع سکته مغزی در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران در حال افزایش است.
دکتر تاجیک بیان داشت: بالا رفتن سن مهم‌ترین عامل غیرقابل‌کنترل و فشارخون، دیابت، سیگار، قلیان، بی‌تحرکی، اضافه‌وزن و چاقی از مهم‌ترین عوامل قابل‌کنترل در بیماری سکته مغزی هستند.
متخصص مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان ادامه داد: اگر نگاهی به مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در کشور خود بیندازیم متوجه خواهیم شد که عوامل مرگ‌ومیر به ترتیب شامل بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و تصادفات جاده‌ای است. سکته مغزی در ایران اولین علت ناتوانی در بالغین است.

زمان طلایی برای رساندن بیماران سکته مغزی به بیمارستان ۳ ساعت است


دکتر تاجیک اضافه کرد: در زمان بروز سکته مغزی مهم‌ترین چیز، شناخت علائم و تماس سریع با اورژانس است. زمان طلایی برای رساندن بیمار به بیمارستان ۳ ساعت بوده و به‌هیچ‌وجه نباید از روش‌های غیراصولی و غیرعلمی مانند زالو درمانی و داروهای گیاهی برای رفع علایم سکته‌های مغزی استفاده کرد.
وی گفت: با تلاش همکاران اورژانس ۱۱۵، اتفاقات و واحد استروک، دکتر ذکی، دکتر اوجی فرد و پرستاران این مرکز درمانی، در بیمارستان کنگان امکان تزریق نوعی داروی حل‌کننده لخته خون ناشی از سکته مغزی (TPA) فراهم‌شده است.
با رایزنی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان و همکاری دفتر امام‌جمعه بندر کنگان، متخصص مغز و اعصاب این بیمارستان با حضور در ستاد نماز جمعه این شهرستان، توضیحات کاملی در خصوص عارضه سکته مغزی و عوامل ایجاد و پیشگیری از آن به نمازگزاران ارائه کرد.

انتهای پیام/ م.ص_ ۴۰۲۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI