عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

پژوهشگر برتر در گفتگو با آنا:هدفمندکردن پایان‌نامه‌ها،کلیدارتباط دانشگاه و صنعت است/راهکارهایی برای تقویت حوزه پژوهش

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم راهکارهای تقویت حوزه پژوهش را تشریح و بر تقویت کار گروهی در فرآیند انجام پژوهش تاکید کرد و هدفمندکردن پایان‌نامه‌ها را کلید ارتباط دانشگاه و صنعت دانست.

محمد رضا ذوالفقاری،پژوهشگر برتر سال ۹۷ و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم همزمان با هفته پژوهش در گفتگوبا خبرنگار خبرگزاری آنا قم،هشت راهکار مهم را برای تقویت امر پژوهش مطرح و اظهار کرد:یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشور های توسعه یافته،توجه خاص به امر پژوهش است و هر نوع پیشرفت و توسعه،ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد،لذا رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است که حجم وسیع پژوهش های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی،گویای این واقعیت است.

تخصیص بودجه کافی برای انجام کار های تحقیقاتی ضرورت دارد

وی افزود: در کشورهای صنعتی ۵درصد از تولید ناخالص ملی جهت سرمایه گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص داده می شود،حال آنکه در ایران این رقم حدود نیم درصد است لذا کمیت و کیفیت تحقیقات علمی و پژوهشی در هر جامعه ای زمینه ساز توسعه و پیشرفت آن جامعه است و تخصیص بودجه کافی جهت انجام بهتر کارهای تحقیقاتی ضرورت پیدا می کند.

ایجاد زیر ساخت های لازم برای انجام پژوهش،اجتناب ناپذیر است

دانشیار پایه ۲۲ گروه میکروبیولوژی واحد قم بیان کرد: اندیشیدن به روش های نوین تحقیق با به کارگیری مدرن ترین ابزارهای تحقیق میسر میشود لذا ایجاد زیر ساخت های لازم برای انجام پژوهش مثل گسترش آزمایشگاههای مجهز و استاندارد علمی امری اجتناب ناپذیر است.

فراهم ساختن بسترهای لازم جهت حضور اعضای هیات علمی در همایش های معتبر بین المللی

محمد رضا ذوالفقاری گفت: زمینه  فعال مشارکت اعضای هیات علمی در تعاملات علمی بین المللی از جمله فرصت های مطالعاتی،شرکت در همایش های معتبر جهانی و … تسهیل گردد.

تقویت روحیه کارهای گروهی در فرآیند انجام کار های پژوهشی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود:بالابردن و تحقیق روحیه کارهای پژوهشی گروهی «Team Work« و ارتباط با مراکز تحقیقاتی معتبر داخلی و خارجی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد به نحوی که آموزه های دینی نیز بر فعالیت کار گروهی و جمعی برای رسیدن به نتیجه مطلوب و بهتر،تاکید زیادی داشته و کارهای جمعی را در موارد گوناگون از جمله مسائل علمی مورد تاکید قرار داده است لذا امیر المومنین علی «ع« می فرمایند : بهترین آراء و اندیشه ها از آن کسانی است که از مشورت با دیگران خود را بی نیاز نبینند.

آموزش و پرورش خلاق،تفکر محور و پژوهش محور

پژوهشگر برتر سال ۹۷ دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: روی آوردن به آموزش و پرورش خلاق،تفکر محور و پژوهش محور می تواند یکی از راهکار های تقویت امر پژوهش در سطح دانشگاهها،مراکز آموزش عالی و جامعه باشد.

محمد رضا ذوالفقاری افزود: نظام آموزشی کشور بر اساس حسن کنجکاوی پایه ریزی شود وانگیزه های لازم  برای جستجوگران علم و دانش تقویت شود و از طرفی در نظام آموزشی،تمرکز اصلی تنها بر روی انتقال اندیشه دیگران به دانشجویان نباشد بلکه روش اندیشه سازی به آنان آموخته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم،ارتباط دانشگاه و صنعت را مهم برشمرد و افزود: ارتباط دانشگاه ها با بخش صنعت بسیار مهم است ارتقاء این ارتباط می تواند بسیاری از نیاز های جامعه و مردم را حل و بستر ورود ایران به بازارهای جهانی را فراهم کند.

وی برای تقویت ارتباط دانشگاه و بخش صنعت پیشنهاد کرد: ساماندهی اولویت های پژوهشی دانشگاهها«بومی سازی آنها» که مستلزم اصلاح سیاست ها،زیرساخت هامی باشد لذا باید سیاست گذاری های صحیح در جامعه شکل بگیرد تا این ارتباط مانند چرخ دنده ها همواره در حرکت باشند.

ذوالفقاری  افزود: اعمال سیاست های تشویقی مانند معافیت ها وتخفیف های مالیاتی برای صنایعی که با دانشگاهها در رفع تنگناهای صنعتی مشارکت دارند،تشویق دانشگاه هایی که تحقیقات کاربردی دارند و مشکلی را از پیش پای صنعتگران برمی دارند،اصلاح برنامه ها و شیوه های نوین و سرفصل های آموزشی دانشگاهها،متناسب با فناور های روز و تدریس بخش هایی از دروس دانشگاه  توسط متخصصان مجرب شاغل در صنایع می تواند در تقویت ارتباط دانشگاه و بخش صنعت موثر باشد.

هدفمندکردن پایان نامه ها،کلید بازگشایی ارتباط دانشگاه با صنعت است

وی با اشاره به اینکه صنعت باید دانشگاه را باور کند و این باور تنها به فرهنگ سازی در جامعه شکل می گیرد گفت: در این راستا رسانه های ملی در جهت ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ عمومی نقش بسیاری موثری دارند لذا هدفمند کردن پایان نامه ها ،کلید بازگشایی ارتباط دانشگاه با صنعت است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم با تاکید بر راه اندازی طرح های مهارت افزایی دانشجویان براساس رشته های تحصیلی و نیاز های صنعت و بازار کار گفت: ارتباط فارغ التحصیلان دانشگاهها با بخش صنعت و نهاد های مختلف می تواند زمینه اشتغال آنان را در سطح جامعه فراهم سازد و از طرفی فرصت های مطالعاتی استادان در بخش صنعت به منظور احصاء نیازهای صنایع و برنامه ریزی جهت رفع آنها بسیار موثر خواهد بود.

محمدرضا ذوالفقاری  برتشکیل مراکز تحقیقاتی مشترک دانشگاه و صنعت تاکید کردوگفت: باید توسعه رشته های تحصیلی مورد نیاز صنعت در دانشگاهها مد نظر قرار گیرد.