عمومی | دانشگاه تهران

نشست گفت و شنود دانشجویی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی ، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در سلسله نشست گفت‌وشنود دانشجویی با حضور فعالان کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی و دانشجویی، ۲۳ آذر ۱۳۹۸ گفت: «در حوزه نشریات دانشجویی، کانون‌ها و انجمن‌های علمی فعالیت‌های موثر و مطلوبی در یک سال گذشته انجام شده است، اما نسبت به جایگاه و انتظارات دانشجویان و خودمان کار صورت نگرفته است».
دکتر سرسنگی، با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، هر سال گزارش جامعی را از فعالیت‌های سالانه تهیه می‌کند، گفت: «در زمینه‌های مختلف مشکلاتی وجود دارد، اما باید فضای مطلوب‌تری برای فعالیت‌های دانشجویی ایجاد شود. نباید افکار و زمان تنها به بیان مشکلات معطوف شود، بلکه باید همه ما برای رفع مشکلات در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش تلاش کنیم».
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، تاکید کرد: «جلسات با فعالان کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشجویی به صورت مستمر برگزار خواهد شد و در آینده جلسه‌ای نیز با رئیس دانشگاه تهران برای بیان مشکلات کلان دانشجویان خواهیم داشت».
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «در دوره‌های مختلف فعالیت‌های دانشجویی از لحاظ کمی و کیفی متغیر بوده است از این‌رو باید برای تشکیل کادرسازی قوی در کانون‌ها تلاش شود تا در هر دوره‌ای فعالیت حداکثری انجام و تجارب اعضای کانون‌ها و انجمن‌های علمی به نسل‌های بعد انتقال یابد».
دکتر سرسنگی، اظهار کرد: «یکی از برنامه‌های آینده، ساماندهی مکانیسم مالی برای فعالان فرهنگی است که درآمدهای آنان به صورت مستقیم برای کانون‌ها واریز شود. در خصوص برگزاری فعالیت‌های جهادی و خیریه‌ای در دانشگاه استقبال می‌شود و در این حوزه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد».
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، درباره گلایه برخی از دانشجویان نسبت به نبود اتاق و مکان مناسب جهت استقرار کانون‌ها و انجمن‌های علمی گفت: «در مورد موضوع ساختمان کانون‌ها پیگیری خواهیم کرد، البته روز‌به‌روز تعداد تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌یابد، اما فضای بیشتری ایجاد نمی‌شود و دانشگاه هر چه به پیش می‌رود مشکلات جدی‌تری را برای تامین فضاهای مورد نیاز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و خدماتی پیدا می‌کند».
وی درباره صدور مجوز اردوها عنوان کرد: «آئین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها برای معاون و رئیس واحد ارسال می‌شود اما به دلیل عدم اشرف برخی از کارشناسان دانشجویان تصور کرده‌اند، مجوز اردو صادر نمی‌شود. در واقع ضوابط برگزاری اردوها در آئین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها ذکر شده است».

دکتر سرسنگی، تصریح کرد: «در دانشگاه تهران مرجع صدور مجوز کاملاً روشن است، تشکل‌های اسلامی برای برگزاری هر برنامه‌ای باید درخواست خود را به معاون فرهنگی واحد مربوط ارائه دهند تا برای ما ارسال شود و در شورای نظارت بر تشکل‌های اسلامی درباره آنها تصمیم‌گیری صورت گیرد».
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، افزود: «در مورد نشریات نیز آئین‌نامه جداگانه‌ای وجود دارد که طبق همان آئین‌نامه فعالیت‌ها انجام می‌شود. مجوز فعالیت‌ها در انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی باید در خود واحدها صورت گیرد و ما همیشه درخواست کرده‌ایم، صدور اینگونه مجوزها مشمول مرور زمان نشود».
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «خطوط قرمز در دانشگاه تهران قانون اساسی و ضوابط دانشگاه است و جز این ما هیچ خط قرمزی نداریم. ما معتقدیم حتی اگر کسی مایل به برگزاری یک تجمع اعتراضی است باید از راه قانونی عمل کرده و مجوز مورد نیاز خود را از دانشگاه اخذ کند. برای رفع ناهنجاری‌های فرهنگی در سطح دانشگاه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد و در این زمینه برای طرح‌های جدی و قوی جدا از بودجه فرهنگی، بودجه دیگری در نظر گرفته می‌شود».
به گفته دکتر سرسنگی، نشریات دانشجویی دانشگاه تهران به عنوان نشریات علمی - پژوهشی و علمی- ترویجی شناخته شده‌اند. کارهای بسیار و مطلوبی در حوزه فرهنگی دانشگاه صورت گرفته است و بخش عمده‌ای از آنها نشات گرفته از ایده‌ها و پیشنهادات خود دانشجویان بوده است.
در این جلسه نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌های علمی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند. مشکلات مالی و اجرایی از جمله مشکلات کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه تهران بود که در ادامه جلسه دکتر سرسنگی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
در پایان جلسه با حضور دکتر سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و دکتر زارع مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی از برگزیدگان هفتمین جشنواره رویش تقدیر شد. بر این اساس، دانشجویان فعال در کانون فرهنگی- مذهبی حیات دانشجویان پردیس دانشکده‌های فنی، عقیل سیستانی و شاهو رضایی در بخش حجم، مهران قاسمی در بخش گروه نوازی، آناهیتا آقاگلی در بخش تکنواز ساز جهانی، سحر سلیمانی در بخش فیلم‌های داستانی، محمدصادق دهقانی در بخش مستند، حسین عبدالهی و علیرضا صبا در بخش طرح و ایده مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین مراسم تودیع و معارفه علیرضا محمدی و علیرضا صبا به عنوان دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه تهران و امین صادقی و آرش جولاده به عنوان دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.