عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان

برگزاری سخنرانی علمی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان

برگزاری سخنرانی علمی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان

سخنرانی علمی تحت عنوان " مناسب ترین روش خشک کردن بوته بادام زمینی، بوته لوبیا و سرشاخه صنوبر جهت استفاده در تغذیه دام" توسط مهندس ابراهیم قاسمی، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در 14 اسفند ماه 96 در سالن آمفی تئاتر مرکز برگزار گردید.

مهندس قاسمی در ابتدای سخنرانی اظهار داشت بر اساس آمارهای موجود حدود 1676012 رأس دام در استان وجود دارد که شامل گاو، گاومیش، گوسفند و بز بوده که میزان خوراک مورد نیاز جمعیت دامی فوق حدود 1251625 تن در سال تخمین زده می شود. وی با بیان اینکه اگر به طور متوسط 50 درصد خوراک دام ها علوفه باشد، سالانه حدود 625813 تن علوفه خشک برای تغذیه دام های استان لازم است.

محقق مرکز تحقیقات افزود بخش اعظم علوفه های مورد نیاز دام های کوچک، گاومیش و گاوهای بومی از طریق چرای آزاد در مراتع و پس چر مزارع تأمین می شود ولی چرای آزاد در این مناطق فقط در محدوده زمانی خاصی از سال می تواند نیاز دام را تأمین کند، غالب علوفه ای محلی (بومی) که ذخیره می شود کاه برنج است که آن هم فاقد ارزش غذایی کافی برای رفع نیاز دام می باشد ولی در همین راستا یک سری از منابع گیاهی وجود دارند که پتانسیل استفاده از آنها به عنوان علوفه دامی قابل توجه می باشند که از جمله آن می توان به پس مانده های زراعی مانند بوته بادام زمینی، بوته لوبیا و برگ و سرشاخه صنوبر اشاره نمود.

مهندس قاسمی گفت: منابع گیاهی فوق به دلیل داشتن رطوبت بالا حداکثر طی مدت 2 روز پس از برداشت محصول فاسد شده و غیر قابل استفاده می شوند لذا ضرورت دارد تا برای ذخیره سازی، در اولین فرصت به روش مناسب خشک گردند که این امر نیز خوشبختانه با توجه به زمان استحصال این منابع هم زمان با اوج گرما در استان می باشد. وی با بیان اینکه ارزش غذایی این منابع قابل توجه است، میزان پروتئین خام نمونه بوته لوبیا بوته بادام زمینی و سرشاخه صنوبر را به ترتیب 13/08درصد، 11/30 درصد و 8/53درصد برآورد نمود که بیش از 2 تا 3 برابر پروتئین خام کاه برنج (4/05درصد) می باشد.

مهندس قاسمی افزود بر اساس نتایج تحقیقات به عمل آمده در مرکز تحقیقات گیلان، ساده ترین روش خشک کردن این گیاهان پهن کردن در یک بستر سیمانی (آسفالت) تمیز شده زیر تابش مستقیم خورشید می باشد که در صورت وجود محدودیت در سطح، می توان طبقاتی از جنس فلز به ارتفاع 1/9 متر، عرض 0/9 متر و طول 2 متر در 8 طبقه که فاصله بین طبقات 22 سانتیمتر باشد، با کف توری فلزی ساخته شود. وی ادامه داد علوفه بایستی به ضخامت 5 سانتیمتر بر روی این سطوح پهن شود که در صورت صاف بودن هوا (نباریدن باران) طی مدت 24 ساعت علوفه ها خشک شده و قابل ذخیره می باشند. قاسمی همچنین تاکید کرد سعی شود علوفه های خشک شده در اولین فرصت جمع آوری گردند زیرا بدلیل این که طولانی شدن تابش خورشید بر روی علوفه خشک شده باعث تغییر رنگ آن (رنگ کاهی) می شود و ارزش غذایی آن را نیز کاهش می دهد.

وی توصیه نمود بهتر است پس از جمع آوری علوفه های خشک شده، علوفه ها چاپر (خرد) و در انبار ذخیره شوند و در هنگام تغذیه دام نیز با سایر اقلام جیره مخلوط شده و تعلیف شود.