عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

با حضور معاون رییس جمهور، مراسم روز پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد

با حضور معاون رییس جمهور، مراسم روز پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد


مراسم روز پژوهش و فناوری در دانشگاه، ۲۵ آذرماه ۹۸ با حضور دکتر عیسی کلانتری (معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست)، اعضای هیات رییسه و هیات علمی دانشگاه در محل مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم ابتدا دکتر ذاکری (رییس دانشگاه)، با تبریک هفته و روز پژوهش و خیرمقدم گویی به معاون رییس جمهور، به تدوین و اجرای برنامه راهبردی طی بیست سال گذشته در دانشگاه اشاره و با تاکید بر اینکه سرمایه های انسانی دانشگاه، اساتید فرهیخته و دانشجویان نخبه هستند، افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران با تکیه بر سرمایه های خویش، توانسته است در رتبه بندی های جهانی جایگاه خوبی کسب نماید و در حال تثبیت این جایگاه است.
رییس دانشگاه با اشاره به انتخاب دانشگاه علم و صنعت ایران در زمره یکی از پنج دانشگاه برتر کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای قرار گرفتن در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان، گفت: در این دانشگاه قله هایی تعریف شده است که جمل و نقل و فناوری های نوظهور از آن جمله اند و امیدواریم با همت همه دانشگاهیان خود و سوق دادن فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی به حوزه های بین رشته ای بتوانیم جایگاه دانشگاهمان را بیش از پیش ارتقا دهیم.
دکتر ذاکری با تصریح بر این نکته که اثرات اجتماعی فعالیت اساتید و نخبگان باید در زندگی روزمره مردم مشهود باشد، ابراز امیدواریم کرد اثرات اجتماعی تحقیقات در تعریف پروژه های تحصیلات تکمیلی و تحقیقات کاربردی لحاظ شود و تحقیقات دانشگاهی به سمت حل مسایل واقعی کشور حرکت کند.
رییس دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت ارتباطات صنعتی و تلاش برای رفع مشکلات صنعت، از کسب رتبه نخست توسط دانشگاه علم و صنعت ایران در زمینه کسب درآمد اختصاصی ناشی از فعالیت صنعتی در بین دانشگاههای کشور مطابق اعلام وزارت علوم خبر داد و اظهار امیدواری کرد در سال های آتی نیز همین روند برای فعالیت های صنعتی و فناورانه دانشگاه دنبال شود.
سخنران ویژه این مراسم، دکتر عیسی کلانتری (معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست) بود. وی نیز با تبریک هفته پژوهش، حضور در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران را فرصتی مغتنم برای آشناسازی دانشگاه با نیازمندیهای این سازمان دانست. وی با بیان این مطلب که درگذشته طبیعت قدرت بازپروری و پالایش خود را داشته ولی اکنون با پیشرفت تکنولوژی، سرعت تخریب در کره زمین به حدی بالا رفته که طبیعت دچار تخریب گسترده و بحران شده است؛ گفت: یکی از اصول توسعه پایدار، حفظ منابع نسل بعد است و ما با مصرف بیش اندازه، عملا آب شیرین، سوخت های فسیلی و جنگل ها را نابود و شرمنده نسل های بعد از خود خواهیم بود.
دکتر کلانتری، عدم آموزش جدی درس محیط زیست در دانشگاهها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: دانشجویان امروز، مدیران فردای کشور هستند و ما عملا مهندس برای کشور تربیت می کنیم بدون آنکه حفظ محیط زیست را به او آموزش داده باشیم. ما در جامعه درباره فرهنگ حفظ محیط زیست با مردم گفت و گو نکرده ایم و در نتیجه از کشورهایی هستیم که بیشترین فرسایش خاک و تخریب جنگل را دارد و آب های شیرین نسل بعد را غارت کرده و کلان شهرهای آن به علت عدم رعایت اصول اولیه دچار بحران آلودگی هواست.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تصریح بر اینکه حفظ حقوق نسل های بعد وظیفه ماست، از دانشگاهها بویژه در دانشکده های مهندسی خواست در پژوهش و اموزش، برای مسایل محیط زیستی اولویت قایل شوند.
در ادامه نشست، دکتر محمدی (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه)، گزارش عملکرد حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه در  سال ۱۳۹۸ را ارایه کرد. وی ابتدا به تبیین جایگاه دانشگاه علم و صنعت ایران در نظام های رتبه بندی جهانی پرداخت و گفت: رتبه دانشگاه در سطح بین المللی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ است و البته در حوز موضوعی رتبه های خوبی هم داریم مثلا بر اساس رتبه بندی شانگهای در مهندسی مکانیک دارای رتبه ۱۵۰-۱۰۱ هستیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گزارش داد در حال حاضر، ۱۸ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، جزو دانشمندان پراستناد براساس اعلام پایگاه ESI هستند. وی سپس به آسیب شناسی وضعیت دانشگاه علم و صنعت در نظام های جهانی رتبه بندی و راهکارهای آن پرداخت و در ادامه اقدامات مهم و دستاوردهای دانشگاه در آزمایشگاه مرکزی را شرح داد و برقراری نظام HSE در ۱۳ آزمایشگاه و اقدام برای اخذ گواهی بین المللی پیاده سازی نظام HSE را از جمله اقدامات آزمایشگاه مرکزی مورد اشاره قرار داد.
دکتر محمدی، به روز رسانی آیین نامه اعتبار پژوهشی و فعالیت های برجسته؛ اعطای پایه تشویقی به فعالیتهای شاخص پژوهشی اعضای هیات علمی ) مصوب هیات امنا ( ؛ ساماندهی فضاهای پژوهشی دانشگاه؛ پایش مستمر برنامه سه ساله فعالیت اساتید و محورهای پژوهشی آنها؛ توسعه همکاری مشترک آموزشی و پژوهشی و فناوری مشترک با پژوهشگاه دانش های بنیادی و دانشگاه های علوم پزشکی؛ تمدید تفاهم نامه اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور و تشکیل کارگروه راه اندازی کرسی های یونسکو با محوریت قطب های علمی و فناوری را از اهم برنامه ها و اقدامات معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برشمرد و سپس به تشریح آیین نامه های جدید و در دست تصویب پرداخت. وی گفت برای آنکه سهم بیشتری از اعضای هیات علمی در فعالیت های پژوهشی مشارکت کنند، آیین نامه پایه تشویقی مصوب شده است و همچنین از آنجا که برای جهش در برخی فعالیت ها نیازمند همکاری های بیرونی هستیم، در آیین نامه گرنت برای اولین بار به کسانی که از آیین نامه همکاری استفاده کرده باشند، امتیاز تعلق می گیرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سرانه مقالات ISI دانشگاه در سال ۹۷ را بالاتر از پیش بینی برنامه و میانگین شاخص h اعضای هیات علمی در این سال را ۸.۳۶ اعلام کرد. وی افزود: توزیع دانشمندان پر استناد در دانشکده ها هماهنگ نیست و برخی دانشکده ها هیچ سهمی ندارند. وی دانشکده های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، نفت و گاز و مهندسی برق را به ترتیب دارندگان بیشترین سهم از دانشمندان پر استناد معرفی کرد و افزود: در تعاملات صنعتی نیز درصد فعالیت دانشکده ها بسیار متفاوت است مثلا دانشکده فیزیک هیچ فعالیت صنعتی ندارد و در مقابل، فعالیت دانشکده مهندسی پیشرفت، بسیار معطوف به فعالیت صنعتی است.
دکتر محمدی متذکر شد: وصولی تعاملات صنعتی در دانشگاه رو به رشد است ولی ۶۵ درصد اعضای هیات علمی، درگیر تعاملات صنعتی نیستند که این قابل قبول نیست. وی سپس به راه اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دو مرکز را تا کنون راه اندازی کرده ایم و دو مرکز نوآوری دیگر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد. وی در گزارش خود همچنین به موافقت قطعی دانشگاه با راه اندازی دو  قطب «کاتالیست های ناهمگن» و «حمل و نقل ریلی» اشاره کرد و گفت یک قطب علمی دیگر در حال حاضر موافقت اصولی اخذ کرده و روند ارزیابی قطب های علمی و فناوری پیشنهادی همچنان ادامه دارد.
دکتر محمدی در خاتمه راه اندازی صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر پژوهش و فناوری را خدمت دیگری معرفی کرد که در دانشگاه با سرمایه گذاری مشترک دانشگاه و شرکت بین المللی سرمایه گذاری توسعه تجارت هیرمند شکل گرفته است و سپس به تبیین عملکرد دیگر حوزه های تحت پوشش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پرداخت.
تقدیر از نفرات برتر پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه و دانشکده ها، پایان بخش مراسم روز پژوهش و فناوری دانشگاه بود.

فایل گزارش عملکرد معاونت پژ وهش و فناوری در سال ۱۳۹۸


Sapp.ir/iust_iran