عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

تغییر مدرک گرایی به فرهنگ مهارت آموزی یکی از ارکان مهم در دانشگاه جامع علمی کاربردی است

دکتر جلالی جواران در استان مرکزی با اشاره به وضعیت آموزش عالی گفت: دانشگاههای نسل چهارم دانشگاههای پاسخگو هستند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی مرکزی، سی وششمین گردهمایی روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی صبح امروز با حضور دکتر مختار جلالی جواران معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر مهدی رئوفی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی مرکزی و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی و مدیران ستادی و استانی در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در این جلسه با اشاره به وضعیت آموزش عالی درکشور گفت: دانشگاه های نسل چهارم از نوع دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند و پاسخگو به نیازهای جامعه در دستور کار آنها قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس نیاز کشور شکل گرفته است و باید در همین راستا حرکت کند.

دکتر مختار جلالی جواران گفت: ۳۰ درصد دانشگاههای کشور باید مهارتی باشند که در حال حاضر درصد پایینی از آموزش عالی به این امر اختصاص داده شده و در آینده باید تلاش شود تا این ظرفیت تکمیل شود و با توجه به تغییری که در فرهنگ مدرک گرایی به مهارت آموزی در کشور رخ داده است و تب مدرک گرایی کم شده، نیاز به مهارت آموزی در جامعه بیشتر از پیش مشهود است.

وی ادامه داد: با توجه به نیازی که در جامعه وجود داشت، ایجاد خوشه های شغلی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت که در این راه مشکلاتی نیز برای دانشگاه ایجاد شد اما بر اساس اهداف دانشگاه این کار صورت پذیرفت.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه از تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت آموزی به عنوان ماموریت ملی این دانشگاه نام برد و افزود: باید کیفیت را در این دانشگاه افزایش دهیم و برای اینکه بتوانیم خوب عمل کنیم لازم بود در مقطعی توقف در دانشگاه ایجاد شود تا دوره ها و سرفصل های دانشگاه بازنگری شوند و دوره های جدید تدوین شود و دوباره کار آغاز شود.

وی ادامه داد: اگر برای دانشگاه جامع علمی کاربردی ۳ اولویت در نظر بگیریم آن سه اولویت کیفیت، کیفیت و کیفیت است و راهی برای این دانشگاه غیر از این وجود ندارد و در این مسیر باید نقشه راه و برنامه ریزی درست انجام شود.

دکتر مختار جلالی جواران ادامه داد: در این راه مدرسین مراکز آموزشی بیشترین سهم را دارند و باید از مجرب ترین اساتید دانشگاهی در مسیر انتقال و آموزش مهارت به جامعه بهره گرفته شود. دوره های تک درس و تک پودمان یکی از برنامه های دانشگاه در این راه است که مراکز آموزشی می توانند با ورود به این مقوله در جهت رفع نیازهای جامعه گام های موثر بردارند.

وی افزود: قرار نیست با سایر دانشگاهها در جذب دانشجو رقابت داشته باشیم و باید هرکجا که نیازی دیده می شود و سایر دانشگاهها نمی توانند نیروی مورد نظر را تربیت نمایند و نیاز جامعه را رفع کنند این دانشگاه وارد عمل شود و  دوره های تک درس می تواند کمک شایانی در این مسیر باشد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان از وضعیت خوب دانشگاه جامع علمی کاربردی سخن گفت و افزود: در حال حاضر در رنکینگ کشوری در زمینه دانش و انتقال مهارت، بهترین وضعیت را دارا هستیم و امیدواریم با سرمایه گذاری مراکز آموزشی در دوره های تک درس و تک پودمان این وضعیت هر روز بهتر شود.

در ادامه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی مرکزی نیز با اشاره به جایگاه این استان در پرورش استعدادهای بسیاری در کشور گفت: این استان دارای ظرفیت های بسیاری در تولید و انتقال دانش است.

وی افزود: پرورش علمایی مانند حضرت امام خمینی (ره)، امیرکبیر، پروفسور حسابی، آیت الله اراکی و امثال اینها در استان مرکزی نشان از ظرفیت بالای این استان در پرورش استعدادها دارد.

دکتر مهدی رئوفی همچنین گزارش کوتاهی از عملکرد یک ساله دانشگاه در استان مرکزی ارائه و ابراز امیدواری کرد با حمایت مسئولین این دانشگاه بتوانیم در استان مرکزی شاهد رونق آموزش های مهارتی بیشتر از گذشته باشیم.

در ادامه مهندس سعید اشرفی نیز درخصوص مسائل آموزشی مورد نظر در دانشگاه صحبت کرد و جلسه با ارائه سوالات و پیشنهادات آموزشی روسا و مسئولین آموزشی مراکز و پاسخگویی مسئولین جلسه پایان پذیرفت.