فعالیت های گروه پژوهشی هنر های سنتی در هفته پژوهش تشریح شد
.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده امروز «سه شنبه »در نشست تخصصی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت : این مرکز متناسب با اهداف و وظایف خود در قالب بخشهای پژوهشی،کارگاهی، آموزشی و اجرایی در سال پژوهشی گذشته فعالیتهای گسترده ای را به انجام رسانده است .او در تشریح پژوهش های صورت گرفته در جهت حفظ و احیای هنرهای در حال نابودی و فراموش شده از پروژه های احداث کارگاه ساخت گلابتون و ترویج تکنیک آن ، احیا تکنیک بافت ترمه انگشتی کرمان ، ساخت دستگاه خانگی با قابلیت بافت زریفت و ترمه ، احیا شیوه چاپ کلاغه ای –روسری های لری (گل ونی )و... نام برد.
شریف زاده با اشاره به اینکه این گروه پژوهشی با توجه به رسالت اش در زمینه آفرینش ابداعی یا باز آفرینی آثار درجه یک و هویتی هنرهای سنتی کارگاههای مربوطه بر اساس رشته تخصصی خود به آفرینش آثار میپردازند به برپایی یا مشارکت در برگزاری همایشها، نمایشگاههای کارگاهی هنرهای سنتی در سطح ملی و ایران فرهنگی ، همایش ملی هنرهای سنتی و صنایع دستی در بوم گردی ، برگزاری نشست تخصصی اکوسیستم کارآفرینی هنرهای سنتی و صنایع دستی در بوم گردی در این راستا اشاره کرد .
وی با بیان اینکه در راستای تهیه بانک اطلاعات هنرمندان هنر های سنتی ۱۹مصاحبه با این افراد انجام شده ، برگزاری نشست ها ،کارگاه ها و نمایشگاه های ؛ نقش هنرهای سنتی و جذابیتهای آن در توسعه بوم گردی، هنر نقاشی پشت شیشه، پته دوزی کرمان، هنر به مثابه ساحتی از معرفت ، ارزشیابی و قیمت گذاری آثار هنری ، هفتمین دوره کنفرانس بین المللی ایستگاه های آینده ،راه اندازی و احیا کارت بافی ،خدمات مشاوره ای و تخصصی، رونمایی از سرو آزادی ، رونمایی از مرقع امیر ارسلان ، آموزش و ترویج کارگاه های هنرهای سنتی به شیوه استاد شاگردی ، راه اندازی دستگاه زری بافی و... را از جمله فعالیت های این مرکز اعلام کرد.
دیگرسخنران این نشست سروناز قانعان ، کارشناس پژوهشی با بیان گوشه ای از پژوهش «مطالعه و مستند نگاری شیوه های رنگرزی سنتی خامه قالی با استفاده از مواد رنگزای طبیعی » گفت :در این پژوهش با توجه به اهمیت استفاده از رنگزاهای طبیعی در رشته های مختلف هنر های سنتی به ویژه قالیبافی ، قرمز دانه به عنوان مهمترین ماده رنگزای طبیعی با منشا حیوانی که از گذشته های بسیار دور در ایران کاربرد داشته است مورد بررس و مطالعه قرار گرفت .
او افزود :در نتیجه این پژوهش مشخص شد انتخاب یک یا دو روش از میان این تعداد متنوع جهت رنگرزی خامه قالی با استفاده از قرمز دانه امکان پذیر نیست البته ثبت تمامی روش های رنگرزی سنتی در سراسر کشور به منظور حفظ و احیا این هنر در حال فراموشی قطعا ضروری به نرسد و می تواند در خصوص چگونگی حفظ ، نگهداری و حتی مرمت آٍثار نفیس منسوج نیز بسیار سودمند واقع شود .
آزاده پشوتنی زاده دیگر سخنران این نشست نیز به بیان مختصری در خصوص «شناسایی و معرفی نقوش اصیل قلمزنی شیراز و مقایسه تطبیقی با آثار ساسانیان و هخامنشیان » پرداخت و گفت :هنر قلمزنی در ایران، از گذشته تا کنون، جایگاه خاصی داشته و دارد؛ این هنر نفیس در برخی مناطق همچون اصفهان به رشد و بالندگی رسیده و در برخی دیگر همانند شیراز رو به خاموشی نهاده است.
او با بیان اینکه در گذشته، شیراز به لحاظ هنرهای وابسته به فلزات قیمتی و نیمه قیمتی، اهمیت بسیاری داشته است تصریح کرد : به طور کلی قلمزنی شیراز، از عیار نمودن فلز تا نقوش آن از آثار پیشینیان الهام گرفته است. نمونهی خاصی از نقوش که به نام «قلم جمشیدی» شهرت دارد، از نقش برجستههای هخامنشیان ملهم بوده و در بخش گیاهان، از زرینهها و سیمینههای عصر ساسانی الگوبرداری شده است.
در ادامه گزارش «طرح واکاوی اعداد رمزی در ارسی های خانه ابراهیمی اردبیل توسط مریم کیان اصل »، «احیا کارگاه زری بافی در روستای بسک خراسان جنوبی و گزارش طرح احیا ابریشم بافی مازندران توسط مهرداد احمد امیر آقایی» ارائه و نماهنگی از پروژه احیا ظروف دو جداره جیرفت که توسط مهرداد احمد امیر آقایی ، سعید سالکی و رعنا بهرامی فر بهانجام رسیده و فیلم نماد های عاشورایی زهرا سادات احمدی زاده به نمایش در آمد .