عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

ثبت ۳ هزار و ۷۰۰ رکورد در اطلس مردم نگاری سرزمین

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده درنشست تخصصی آیین یلدا (آئینه فرهنگ و تمدن کهن ایران) که امروز برگزار شد در تشریح عملکرد پژوهشکده مردم شناسی گفت: در سال پژوهشی گذشته بیش از ۱۵ جلد کتاب منتشر شده و ۲ عنوان کتاب دیگر نیز در دست چاپ قرار دارد.
وی ادامه داد: پژوهشکده مردم شناسی در سال پژوهشی گذشته تلاش کرده است تا با نشریات خارج از پژوهشگاه نیز تعامل مطلوبی را برقرار کند که در این حوزه می توان به همکاری های مشترک با ۴ مجله (طب جنوب، پارپیرارنامه، ره آورد گیل و آیین نوروز) اشاره کرد همچنین این پژوهشکده در سال گذشته دو شماره از نشریات داخلی خود را نیز به چاپ رسانده است.
رئیس پژوهشکده مردشناسی به فعالیت های دیگر این پژوهشکده اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه فیلمسازی این پژوهشکده توانسته  که در سال گذشته ۳ فیلم مستند و تاریخ نگاری تولید و به بازار فرهنگی کشور عرضه کند.
وی افزود: در حوزه مقالات تخصصی حوزه مردم شناسی نیز این پژوهشکده موفق شده تا ۵ مقاله ISI  و ۱۶ مقاله علمی پژوهشی و ۶۳ مقاله دیگر در نشریات مختلف علمی به چاپ رساند که در مجموع ۸۴ مقاله را شامل می شود.
حسن زاده با بیان اینکه ۳ همایش و ۴۰ نشست تخصصی طی سال پژوهشی گذشته در این پژوهشکده برگزار شده تصریح کرد: همچنین ۷ کارگاه تخصصی در حوزه مردم شناسی برای انتقال تجربیات به پژوهشگران در سال پژوهشی گذشته توسط این پژوهشکده برگزار شده است.
وی در خصوص اطلس مردم نگاری سرزمین نیز گفت: پزوهشکده مردم شناسی در تلاش است تا اطلاعات ورودی به اطلس مردم نگاری سرزمین را تکمیل کرده و آن را در اختیار جامعه هدف قرار دهد به همین خاطر در سال ۹۷،  ۲۵۷۸  و امسال ۱۱۲۸ رکورد در این اطلس به ثبت رسیده است.
در ادامه این نشست فرید قاسملو با اشاره به اینکه باید دایره المعارف پزشکی اسلامی ایرانی تکمیل شود گفت: طی سال گذشته با همکاری پژوهشکده مردم شناسی توانستیم با همکاری و چاپ مجله طب جنوب دانشگاه بوشهر قسمتی از دایره المعارف مورد اشاره را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: در این نشریه ۲۶ مقاله در حوزه های مختلف طب ایرانی اسلامی که شامل طب رازی، پزشکی دینی و پزشکی مردمی (سنتی) می شود را به چاپ و نشر رساندیم.
همچنین فرهود جلالی در خصوص نشریه پارپیرار نامه و همکاری مشترک این نشریه با پژوهشکده مردم شناسی تصریح کرد: اسم پارپیرار به معنی پارسال و سال های دور در لغت نامه عامه مردمی است و به همین علت برای زنده نگه داشتن رسوم فرهنگی خطه مازندران این نام برای این نشریه انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه باید دقت کرد تا رسوم مردم به فراموشی سپرده نشود افزود: در نشریه پارپیرار تلاش ما این است تا فرهنگ مردم مازندران و سراسر ایران جمع آوری و به چاپ برسد تا برای آیندگان محفوظ بماند.
هوشنگ عباسی نیز در این نشست با اشاره به همکاری سازنده نشریه ره آورد گیل با پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: گیلان سابقه بسیاری در چاپ و توزیع نشریات داشته و از اولین نمونه های چاپ نشریه اختصاصی در این خطه می توان خیرالکلام را نام برد که این رسالت مهم برای چاپ و نشر مجلات و روزنامه های مختلف امروز به ما رسیده است.
وی ادامه داد: به خاطر پاسداشت و امتداد نهضت نشر مجلات در خطه گیلان بنده نیز در سال ۱۳۹۰ سردبیری و مسئولیت نشریه ره آورد گیل را برعهده گرفتم و در این چند سال با تشکیل یک شورای ۷ نفره به ثبت و ضبط فرهنگ مردم گیلان پرداختم.
علاوه بر این مریم نعمت طاووسی در این نشست تخصصی به تشریح آیین های طولانی ترین شب سال در جهان و ایران پرداخت و گفت: آیین بلند ترین شب سال در بسیاری از کشورها و در ۵ قاره از دیرباز برگزار و در بسیاری از فرهنگ ها برای ۲ انقلاب و ۲ اعتدال زمین گرامیداشت هایی برگزار شده است.
وی افزود: گرامیداشت بلند ترین شب سال از قدیم میان سرخپوستان آمریکایی، مردم بریتانیا، اتریش و کشورهای آلمانی زبان،چین و هند صورت گرفته که این آیین ها بیشتر بر پایه مقابله با تاریکی و گرامیداشت روشنایی و خورشید برگزار شده اند.
نعمت طاووسی در خصوص شب یلدا نیز گفت: باید عنوان شود که شب یلدا نام امروزی شب چله است و شب چله در واقع آیینی است که اقوام حوزه ایران فرهنگی برای پاسداشت خورشید و گرامیداشت روشنایی براساس گاهشمار ۳ چله ای (تابستان،چله زمستان بزرگ و چله زمستان کوچک) در اولین شب از چله بزرگ برگزار می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع آیین چله جشنی است برای نزدیکی خانواده های ایرانی به یکدیگر که با آداب و رسوم مختلفی در سراسر ایرانی گرامی داشته می شود و باعث پیوند و گره خوردن قلوب اعضای یک خانواده با یکدیگر است .
نعمت طاووسی ادامه داد: از مراسمات شب چله می توان به قصه خوانی، نقالی و بازی های مختلف خانگی اشاره کرد اما بزرگترین رسم در بین ایرانیان که از دیرباز برای ما باقی مانده گستردن سفره و قرار دادن خوراکی های مختلف و سنتی بر روی آن است که البته در گذشته این سفره به صورت سینی بر روی کرسی قرار می گرفت.
لازم به ذکر است در ادامه این نشست معصومه رخشا و عبدالرضا تشخوریان به صورت مشترک به بیان نکانی در مورد عملکرد اطلس مردم نگاری سرزمین پرداختند که از نتایج ثبت رکورد در آن می توان به پیوند میان مردم‌شناسی، جغرافیا، تاریخ و فرهنگ، کمک به شناخت اختلافات در تفکرات، احساسات و رفتار مردم، توجه به نقاط ضعف و قوت مدیران در گستره فرهنگی و تلاش در جهت آماده‌سازی مدیران برای موقعیت‌های میان فرهنگی،توجه کردن به ظرفیت‌های فرهنگی مناطق مختلف در ایران، توجه به قابلیت‌های توسعه منطقه‌ای در ارتباطات میان فرهنگی و تهیه نقشه فرهنگی کشور بر‌اساس تفاوت‌‌ها و شباهت‌های آن با سایر کشورها اشاره کرد.
همچنین در ابتدای این نشست از ۱۵ عنوان کتاب (نادر شاه و دختر کولی، مردم نگاری تالاب شادگان، مردم نگاری شهرستان بیرجند، مردم نگاری شهرستان نهبندان و غیره) و شمارگان جدید ۳ مجله(طب جنوب، ره آورد گیل و پارپیرار نامه) که با همکاری پژوهشکده مردم شناسی به چاپ رسیده اند رونمایی شد.