علوم پایه | دانشگاه ارومیه

امام جمعه ارومیه در نشست سالروز وحدت حوزه و دانشگاه؛ در مطالبه گری باید نیت اصلاحی باشد

دکتر سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه  در استان و امام جمعه ارومیه در مراسمی که به مناسبت  سالروز وحدت حوزه و دانشگاه و با محوریت موضوع مطالبه گری روز دوشنبه ۲۵ آذر به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شده بود با بیان اینکه مطلب اول نیت در مطالبه گری و پرسش خواهی است که باید به قصد اصلاح امور باشد نه تخریب ، گفت:  نکته دوم رعایت اصول و روشهای عالمانه و علمی در مطالبه گری است و اینکه باید روشهای قانونی مطالبه گری را در جامعه ترویج دهیم.

وی  ادامه داد نکته سوم رعایت اخلاق و حدود شرعی است که نباید از دایره آن خارج شد.

امام جمعه ارومیه نکته سوم را با بیان نقش متقابل حاکم و مردم به همدیگر تبیین و گفت: مطالبه گری از مسئول خوب و لازم است ولی طبق اشاره امیر المومنین در نهج البلاغه  باید از مردم هم مطالبه گری کرد چرا که حاکمان نیز حقی بر مردم دارند و این امر دو طرفه است.

نماینده ولی فقیه در استان نکته چهارم را مطالبه گری افراد از خودشان دانست و گفت: باید مطالبه گری را از خودمان شروع کنیم و این شاید مهمترین نکته در بین همه اینها باشد.کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی و نقد خود که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده اگر خوب پیگیری می شد وضعیت جامعه بهتر از این می بود.

دکتر قریشی در پایان سخنان خود تشکیل دبیرخانه مطالبه گری در حوزه و دانشگاه و الویت بندی مطالبات جامعه را پیشنهاد  نموده و بر همکاری نزدیک این دو نهاد علمی و دینی تاکید نمود.

لازم به ذکر است در ابتدای این مراسم که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان و دفتر نهاد دانشگاه ارومیه تشکیل شده بود؛ اساتید حوزه و دانشگاه به نکنه نظرات خویش را در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، مسائل روز و مطالبه گری مطرح نمودند.