عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

جلسه فرایند نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در شهرستان فارسان برگزار شد

وبدا؛ مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: جلسه هماهنگی و برنامه ریزی اجرای پرونده الکترونیک سلامت و فرایند نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک ویژه تمامی پزشکان عمومی و متخصص شهرستان فارسان برگزار شد.
به گزارش وبدا؛ عنایت الله سمیع افزود: این جلسه با حضور سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فارسان، رئیس سازمان نظام پزشکی و کلیه ی پزشکان عمومی و متخصص شهرستان در تاریخ ۲۴ آذر ماه برگزار گردید.
وی با اعلام این خبر تصریح کرد: طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در داروخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.
به گفته وی، در این طرح، بیماران به جای ارائه نسخه کاغذی به داروخانه ها، از طریق نسخه الکترونیکی داروی خود را دریافت خواهند کرد.
به گفته وی، هم اکنون نسخه نویسی در ایران و برخی کشورهای دیگر به صورت سنتی انجام می شود که با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان، ضمن کاهش خطای تجویز دارو و تشخیص، تداخل احتمالی داروها برطرف می شود .
سمیع اظهار داشت: در معماری نسخه الکترونیکی تراکنش های الکترونیکی بین تجویزگر و نسخه پیچ اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: در این معماری، سپاس به عنوان زیرساخت تبادل اطلاعات بین تجویزگر (Prescriber) و نسخه پیچ (Dispenser) قرار می گیرد و برای راحتی در استفاده سرویس های سپاس در قالب یک کیت توسعه نرم افزار (SDK ) برای تجویز گر و نسخه پیچ ارائه شده است.
سمیع خاطر نشان کرد: پروژه نسخه الکترونیکی از سال ۱۳۹۴ در کشور به صورت پایولت در بعضی شهرها اجرا شد و نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در منطقی کردن تجویز و مصرف دارو تاثیر بسزایی خواهد داشت .
وی ادامه داد: تمامی سوابق و داروهای مصرفی بیمار در پرونده الکترونیکی سلامت وی ثبت خواهد شد و بیمار در مراجعه به داروخانه صرفاً با ارائه شناسه نسخه (مندرج در نسخه چاپی که پزشک به وی ارائه داده است) و یا ارائه کارت ملی می تواند به دریافت اقلام دارویی تجویزی اقدام کند.
به گفته مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی استان، در این طرح، بیماران به جای ارائه نسخه کاغذی به داروخانه ها، از طریق نسخه الکترونیکی داروی خود را دریافت خواهند کرد.