عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

کارگاه گفتاردرمانی نوزادان در بیمارستان شریعتی برگزار شد

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان شریعتی، این کارگاه دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸ در کلاس درس هدف این بیمارستان برگزار شد. در این کارگاه اعضای هیئت‌علمی و فوق تخصص نوزادان، استادان گفتار درمانگر، سرپرستاران و جمعی از پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه مراکز درمانی تابعه دانشگاه شرکت کردند.
دکتر ستاره ثاقب رئیس بخش NICU و نوزادان بیمارستان شریعتی و مدرس این کارگاه، با اشاره به عوامل تشدیدکننده اختلالات تغذیه‌ای در نوزادان نارس، عدم تکامل کورتکس مغز، سیستم مکیدن، بلع و تنفس در نوزادان نارس و همچنین عوارضی ازجمله بیماری‌های تنفسی، خونریزی‌های مغزی، استفاده از گاواژ و روش‌های حمایت‌های تنفسی تهاجمی و غیرتهاجمی را در تشدید این اختلال موثر دانست و گفت: مداخله زودهنگام و کم کردن مدت استفاده از تغذیه با گاو به‌منظور تحریک گیرنده‌های حسی حلق و دهان را در بهبود تغذیه دهانی نوزادان نارس بسیار موثر است و این کار با کمک گفتار درمانگران و همکاری والدین توانمند امکان‌پذیر است.
دکتر مهشید آقاجان زاده گفتار درمانگر نیز در این کارگاه درباره رفلکس‌های غیرطبیعی بلع در نوزادان نارس، مشکلات مشهود تغذیه در نوزادان نارس، پایه‌های درمان حسی و حرکتی دهانی در نوزادان نارس و پروتکل اولیه مداخلات حسی حرکتی دهان در گفتاردرمانی این نوزادان توضیح داد و شروع به‌موقع این مداخلات را در رشد سریع تغذیه دهانی و رشد گفتار و زبان در سال‌های بعدی کودکی بسیار موثر دانست.
در ادامه لیدا احمدی کارشناس نوزادان معاونت درمان دانشگاه با اشاره به روند تکامل اعصاب در نوزادان نارس گفت: سیستم عصبی نوزاد نارس به‌طور مداوم در حال ایجاد ارتباطات سیناپسی عصبی در پاسخ به تحرکات حسی محیطی است ازاین‌رو ارزیابی و تشخیص زودهنگام مشکلات تغذیه‌ای این نوزادان و ارائه مداخلات درمانی مناسب و به‌موقع توسط گفتار درمانگران نقش مهمی در رفع این مشکلات ایجاد می‌کند.
به گفته احمدی این کارگاه باهدف آشنایی کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه با نحوه گفتاردرمانی و تاثیر حضور به‌موقع این گروه از درمانگران در بهبود وضعیت تغذیه‌ای نوزادان نارس و همچنین تقویت روحیه کار گروهی برای ارتقای سلامت نوزادان در سطح دانشگاه برگزار شد. وی افزود: امید است شاهد حضور گفتار درمانگران متبحر و متعهد درزمینه ی تغذیه نوزادان نارس در کنار سایر کارکنان بخش مراقبت ویژه در تمامی NICU های تابعه دانشگاه باشیم.
خبر: فرانک معصومی فرد
عکس: مهدی ولی الهی