عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

تبریک روز پژوهش (۲۵ آذرماه) و هفته پژوهش و فناوری توسط رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر کربلائی خیاوی ۲۵ آذرماه روز پژوهش را به همه محققان و پژوهشگران عرصه تولید علم تبریک گفت.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار داشت: اندیشیدن، نگریستن، پژوهش، جستجو، تکاپو، تلاش و نوآوری اساسی‌ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه، استقلال و خودکفائی هر جامعه است. تاکید بر پژوهش و تشویق پژوهشگران و دانشمندان به فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهمترین راه‌های رسیدن به قله‌های ترقی و نیل به خودکفایی بخصوص در بخش کشاورزی و امنیت غذائی است

.


دکتر کربلائی خیاوی افزود: پژوهش به معنای عام کلمه، بررسی یا کاوشی سخت کوشانه و به معنای خاص، تحقیق و تجربه‌ای جامع با هدف‌ کشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها، تجدید نظر در نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت‌های کشف شده و به کارگیری عملی آنهاست. در معنایی دیگر، پژوهش فرایند رسیدن به راه‌حل‌های قابل اطمینان است که از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها به گونه‌ای که برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند باشد، حاصل می‌شود. پژوهش همانطور که بیان شد یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است؛ بنابراین نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی، فرهنگ و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد .

وی ابراز داشت: پژوهش از جمله محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاین رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش فراهم می‌شود. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته گویای این واقعیت مهم است .

وی ابراز داشت: در استان اردبیل، دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی فراوانی وجود دارند و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل یکی از مهمترین مراکز پژوهشی و علمی است که مسائل مهم و چالش‌های بخش کشاورزی، دام و منابع طبیعی و سایر مسائل مربوط به کشاورزی استان را تحقیق و پژوهش می‌نماید. اینجانب این روز فرخنده، ۲۵ آذر روز پژوهش و فناوری و هفته پژوهش را به همه همکاران و بخصوص محققان و اعضا محترم هیات علمی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.