عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

۱۴۹ عنوان کتاب جدید به کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه شد

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری٬فریبا فرزام که در نشست ارائه گزارش عملکرد مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه به مناسبت هفته پژوهش سخن می گفت با اشاره به اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته در این مرکز گفت:در سال پژوهشی گذشته ، حفظ اسناد و طبقه بندی آن ها در دستور کار این مرکز بوده و توانسته ایم طی این مدت اقدامات خوبی در راستای توسعه امور محوله انجام دهیم .
وی ادامه داد: در راستای توسعه سرانه مطالعه و نیز افزایش غنای کتابخانه پژوهشگاه طی یک سال گذشته ۲۵۴ عنوان کتاب فارسی و ۴۰ عنوان لاتین توسط این مرکز خریداری و ۸۹۶ عنوان کتاب فارسی و ۱۵۸ عنوان کتاب لاتین از سوی سازمان های دیگر به این مرکز اهدا شده است.
فرزام به سازماندهی اطلاعاتی٬فیزیکی و آماده سازی منابع اشاره کرد و گفت:طی مدت یاد شده ۱۲۴۰ عنوان کتاب فارسی فهرست نویسی و در نرم افزار آذرسا به ثبت رسیده است .
وی ارائه خدمات آرشیوی و کتابخانه ای به مراجعان را از دیگر اقدامات مرکز اسناد دانست و افزود: در طی یک سال گذشته ۷۱۱ نفر به این مرکز مراجعه کرده اند که این تعداد خدمات به تفکیک شامل خدمات مرجع پاسخگویی به پرسشهای موضوعی و جستجو در منابع ۵۳۱ مورد ٬ امانت کتاب ۱۶۰۵ جلد٬ کتابهای عودت داده شده از امانت ۱۶۳۴ جلد و ارائه خدمات به پژوهشگران از نرم افزار، نورمگز و دانش گستر ۹۱۰ مورد بوده است.
فرازم در ادامه یکی از رسالت های این مرکز را تربیت کارکنان همگام با توسعه تکنولوژی های روز عنوان کرد و اظهار داشت: طی یک سال گذشته دوره های آموزشی شامل چگونگی کار با نسخه ۴ آذرسا٬آشنایی با انواع فیلم، روش نگهداری و مرمت آن ها و آشنایی با مواد خام لابراتوار عکس و فیلم برگزار شده است.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه حفاظت و نگهداری منابع یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه شود گفت: این مرکز اقداماتی نظیر «تهیه و نصب ۳ عدد دیتالگر Data logger در مخازن آرشیوی»٬ «پایش محیط و بررسی آفات و تله گذاری توسط همکاران پژوهشکده حفاظت و مرمت»٬ «تهیه یک دستگاه جارو برقی کوله پشتی »و «بهبود فضای انبار با تهیه و نصب قفسه های فلزی انبار به این منظور انجام داده است.