عمومی | دانشگاه گیلان

تالیف کتاب استراتژی عملیات توسط اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب استراتژی عملیات تالیف دکتر محمدرحیم رمضانیان، دکتر محسن اکبری اعضای هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان و محمد اسماعیل زاده به همت انتشارات دانشگاه گیلان منتشر شد.

همه سازمان ها نگران چگونگی بقا و ادامه موفقیت خود در آینده هستند. استراتژی یک کسب و کار اغلب به صورت برنامه ها یا مجموعه ای از اهداف متصور می گردد که مسیر بلند مدت و اقدامات مورد نیاز برای تضمین موفقیت سازمان در آینده را مشخص می­سازد. اما، صرف نظر از اینکه این برنامه­ ها یا اهداف چقدر بزرگ باشند، استراتژی کسب و کار تنها در صورتی می­تواند موثر واقع شود که در عملیات سازمان پدیدار شود. مسیر بلند مدت استراتژیک سازمان در واقع متشکل از مجموعه­ ای از هزاران اقدام عملیاتی روزمره سازمان است و استراتژی عملیات ابزاری است که هدف اصلی آن تضمین رقابت­پذیری سازمان است. درواقع، استراتژی عملیات به دنبال سازماندهی منابع سازمان و شکل­ گیری الگویی از تصمیمات عملیاتی پایدار است که منجر به عملکرد مناسب سازمان برای رقابت موثر و موفقیت در آینده می­گردد.

با وجود اینکه در سازمان­ های موفق امروزی استراتژی­ های عملیاتی به ­صورت روزافزون به­ عنوان ابزاری برای دستیابی به موفقیت پایدار به­ کار گرفته می ­شوند، اما در آثار علمی تمایز بین مفهوم استراتژی عملیات و مدیریت عملیات چندان مشخص نبوده و منابعی که در آن به ­صورت جامع و مفصل به مفهوم استراتژی عملیات پرداخته شده باشد، بسیار محدود هستند. از این ­رو مولفان این نوشتار، قصد بر آن داشته­ اند که با مطالعه منابع ارزشمندی که به این مبحث مهم پرداخته­ اند، مطالب جامع و مفیدی را در خصوص این موضوع گردآوری و تالیف نمایند.

کتاب حاضر مشتمل بر هشت فصل می­باشد که در فصل اول به واکاوی مفاهیم استراتژی عملیات پرداخته شده است. در فصل دوم به نحوه تدوین استراتژی عملیات اشاره شده است که در این راستا، محتوا و فرایند استراتژی عملیات تشریح شده است. همچنین در این فصل، تحلیل­هایی که پیش از تدوین استراتژی عملیات مورد نیازند و روش­های مختلف تحلیل ارائه شده ­اند. در فصل سوم به رویکردهای عملیاتی نوینی همچون مدیریت کیفیت جامع، تولید ناب، مهندسی مجدد فرایندهای کسب­ وکار و شش سیگما و ارتباط آن­ها با استراتژی عملیات پرداخته شده است . در فصل چهارم، استراتژی زنجیره تامین و ضرورت تفکر استراتژیک در مدیریت زنجیره تامین مطرح شده است. در فصل پنجم، فراهم سازی بسترهای لازم برای اجرای استراتژی عملیات و مفاهیم مرتبط با پیاده ­سازی این استراتژی­ها در سازمان تشریح شده­ است. فصل ششم در مورد جهانی­ سازی عملیات، اصول اولیه در استراتژی­های عملیات جهانی، رویکردهای مختلف و مزایا و ریسک­های استراتژی عملیات جهانی به بحث می­پردازد. فصل هفتم، مطالبی را درخصوص استراتژی عملیات در بخش خدمات و تمایزهای آن با استراتژی­های عملیات در بخش تولید ارائه می­دهد. در نهایت در فصل هشتم به کنترل و ارزیابی استراتژی و فرایند ارزیابی استراتژی اشاره شده است.