عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

سیل ویرانگر بیماری های غیرواگیر، نتیجه عدم آگاهی و ناکافی بودن سطح سواد سلامت مردم است

دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در دوّمین نشست سال ۹۸ مجمع سلامت این شهرستان از هزینه های سرسام آور درمان بیماری ها و زمانی که صرف مراجعات مردم به کلینیک ها و بیمارستان ها می شود سخن گفت و افزود: عدم آگاهی و ناکافی بودن سطح سواد سلامت، سیل ویرانگر بیماری های غیرواگیر را وارد جریان زندگی مردم کرده بطوری که ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم از ابتلا به فشار خون خود بی اطلاع بوده و دارویی دریافت نمی کنند.

ایشان با اشاره به اینکه کانون سلامت محلات از سال ۹۷ شروع و به همّت مردم در حال فعالیّت است و تاکنون، در مناطق ۲۹ گانه تاسیس شده است؛ از سه گام در اجرای برنامه مشارکت مردم در امر سلامت نام برد که در گام نخست، ضمن تاسیس کانون ها، علاقمندان، به عنوان دبیر و جانشین دبیر، انتخاب شده و مطالبات سلامت و انتقال آموزش ها به شهروندان در راس کار قرار گرفت.

وی، گام بعدی مجمع سلامت محلّات را تا پایان شهریور ۹۸، تشکیل ۹۶ مجمع در شهرستان قزوین و پیگیری سلامت در کانون محلّات سلامت در کارگروه برنامه ریزی با گفتمان غالب "فشار خون "دانست.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قزوین، گام سوّم را تشکیل مجمع سلامت شهرستان دانست و گفت: بخشی از جامعه ما بدون اطلاع از کارنامه سلامتی خود، به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و این الزام وجود دارد که با آموزش های لازم و اطلاع رسانی درست، از کانون سلامت محلّات و مجمع ها به سمتی پیش رویم که محلّه های سالم و جامعه سالم داشته باشیم.

دکتر مهرعلیان، از کانون سلامت محلّات که ایثارگرانه مسوولیت اجتماعی را پذیرفته و با برگزاری نشست ها و پیگیرهای مستمر در رفع مشکلات سلامتی مردم تلاش می کنند، قدردانی کرد.

این نشست، روز ۲۰ آذر ۹۸ با حضور محمد شفیعی، فرماندار شهرستان قزوین، دکتر داود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، دکتر منوچهر مهرام، رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر پیمان نامدار، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین، جمعی از نمایندگان ارگان های دولتی و غیردولتی و کانون های سلامت محلات در مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین برگزار شد.