عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

مراسم تجلیل از محققین و کارشناسان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه...

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر قاسم محمدی‌نژاد رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان با وجود داشتن ۱۴۰۰۰ دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود و تنها یک پژوهشکده عرضه محور با بودجه مستقل در این دانشگاه فعال می‌باشد که در گذشته به عنوان پژوهشکده باغبانی  و در حال حاضر به عنوان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی در حال فعالیت است.

رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی در زمینه دستاورده‌ها و فعالیت‌ها یک ساله پژوهشکده توضیحاتی را ارائه نمود.

وی گفت: با وجود خشکی و خشکسالی در استان کرمان به عنوان قطب علمی کشور در خصوص به‌نژادی گیاهان مقاوم به کم آبی و شوری محسوب می‌شود.

دکتر محمدی‌نژاد افزود: برای کسی که دلش برای این خاک و منطقه کرمان و جنوب شرق می‌تپد بحث خشکی، بزرگترین تهدیدی برای تمدنی که در این ناحیه‌ وجود دارد که میزان تغییرات اقلیمی از یک سو و مدیریت ناصحیح و سوء که در حوزه بهره‌برداری آب بود، ما را به این وضعیت رسانده است.

وی عنوان کرد: با وجود این همه مشکلات در استان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی توانسته اقدامات موثری در خصوص  تولید محصولات مقاوم و کم آبی را جایگزین با محصولات پرآب به انجام برساند.

در ادامه دکتر حسین علی نارویی محقق وزارت صنایع اولیه ولینگتون نیوزلند با عنوان" تلفیق مدل‌های پیش بینی گونه‌ها و سیستم اطلاعات جغرافیایی جهت کنترل موثر آفات و بیماری‌های گیاهی"؛ مهندس علیپور مقدم کارآفرین برجسته استان با عنوان " کارآفرینی" و دکتر علی اسماعیل زاده ؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با عنوان" فرآیند اهلی سازی و تکامل ژنوم گیاه پسته" به ایراد سخنرانی علمی پرداختند.

در پایان از پژوهشگران، محققین و کارشناسان فعال در فعالیت‌های پژوهشکده دکتر فاطمه ابراهیمی مدیر گروه فرآوری گیاهی پژوهشکده، دکتر افسانه محکمی مدیر گروه به نژادی و زیست فناوری گیاهی پژوهشکده، دکتر سونیا عقیقی مدیرگروه فیزیولوژی تنش های گیاهی پژوهشکده، دکتر امیر سعادت‌فر مدیر گروه گیاهان داروئی پژوهشکده، مهندس علیرضا خدابخش زاده کارشناس پژوهشی، دانشجو حمزه امیری و فاطمه کاکوئی به عنوان همکار در حوزه پژوهشی و اجرای برنامه‌های علمی تقدیر به عمل آمد.