عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کاهش ۲۰درصدی بودجه سال آینده پژوهشگاه /گسترش کاوش های باستان شناسی در ایران فرهنگی

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بهروز عمرانی که امروز «چهارشنبه » در در نشست خبری  هفته پژوهش سخن می گفت در تشریح اقدامات سال پژوهشی گذشته این مرکز تصریح کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  در قالب ۸پژوهشکده ،۳گروه پژوهشی ، ۸۳ عضو هیئت علمی و بیش از صد کارشناس توانسته در سال گذشته به موفقیت های خوبی در حوزه پژوهش دست یابد .
وی افزود: دستاوردهای پژوهشی امسال پژوهشگاه همزمان با هفته پژوهش که از ۲۳ آذر ماه آغاز می شود به مدت ۵ روز و طی پنل های تخصصی به علاقه مندان ارائه خواهد شد.
عمرانی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۱۸۱ فعالیت در حوزه های عمده باستان‌شناسی، فعالیت‌های میدانی، تعیین عرصه و حریم و کاوش‌ در قالب پروژه های نجات بخشی و پرسش‌محوردر این پژوهشگاه انجام شده است اظهار داشت:همچنین طی تفاهم نامه های فرهنگی که با کشورهای آلمان٬ اتریش٬ فرانسه٬ایتالیا و چین منعقد شده پژوهشگاه امسال به حوزه پژوهش بین المللی خارج از منطقه ایران فرهنگی نیز ورود کرده است.
این مقام مسئول افزود:در فصل‌های بعد قراردادهایی با کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز منعقد خواهیم کرد تا کاوش‌های دوطرفه داشته باشیم و محدودیت‌هایی برای عقد چنین تفاهم‌هایی در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی با کشورهای همسایه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در زمینه کاوش در حوزه ایران فرهنگی تلاش های بسیاری از سال های قبل صورت گرفته است افزود: باستان‌شناسانی مانند شهریار عدل و آذرنوش کاوش‌های متعددی در کشورهای همسایه و مرزهای ایران فرهنگی در گذشته انجام داده اند.
او خاطرنشان ساخت : در این راستا اکنون پروژه‌هایی در حوزه بلخی- مروی در دست داریم و به زودی مذاکره‌هایی با کشور ترکیه خواهیم داشت تا بتوانیم کاوش‌هایی در حوزه هخامنشیان در جنوب ترکیه را به انجام برسانیم.
عمرانی در ادامه با اشاره به اینکه نقشه باستان شناسی در حال به روز رسانی است ادامه داد: طی تفاهم نامه ای که با دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران صورت گرفته قرار است تا اطلاعات این نقشه که تخمین زده می شود بیش از ۱ میلیون رکورد باشد طی ۱۰ سال به آن افزوده شود.
وی افزود:بیش از ۴۰ سال از تهیه نقشه باستان‌شناسی و طرح مدل‌های داده‌های آن می‌گذرد اما حدود دو سال است که مدل‌ها را تغییر داده‌ایم و طی همین دو سال بیش از ۱۰۰ هزار رکورد را به ثبت رسانده ایم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص زیرمجموعه‌های این پژوهشگاه مانند پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: در حال آماده‌سازی اطلس غذایی دانش بومی هستیم تا بتوانیم مطالعاتی برای واحدهای بومگردی تهیه کنیم.
عمرانی با بیان اینکه طرح ملی اطلس زبانی ایران مطرح شده و مطالعات زبان‌شناسی در جریان است گفت: ۱۱ هزار رکورد از آبادی‌های دارای بیش از ۱۰ خانوار تهیه شده تا گویش‌های محلی تهیه شوند چراکه این روزها با توجه به خشکسالی شاهد افزایش مهاجرت ها هستیم و خطر از بین رفتن گویش‌های محلی احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و احیای هنرهای سنتی نیز ورود کرده‌ایم اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در این سال ها صورت گرفته احیای هنر زری‌بافی و مخمل‌بافی است و ما توانستیم دستگاه مخمل‌بافی‌ای درست کنیم که به جای سه نفر، یک نفر می‌تواند با آن کار کند و اندازه دستگاه نیز کوچک شده است.
عمرانی افزود:مخمل تولید شده توسط این دستگاه به جای دو رنگ، پنج رنگ خواهد بود و این در حالی است  که هر متر مربع مخمل ایتالیا ۵۰۰۰ یورو قیمت دارد  و اگر ما بتوانیم با دستگاه جدید مخمل‌های خوب تولید کنیم در اقتصاد روستا نیز نقش به سزایی ایفا کرده ایم.
عمرانی در ادامه به بحث کاوش‌های باستان‌شناسی و امر حفاظت اشاره کرد و گفت: اگر حفاظت‌ها به درستی انجام شود می‌توانیم شرایطی برای فعالیت سایت موزه‌ها ایجاد کنیم.
او اظهار داشت : در حال حاضر نیز بیش از ۶۰۰ موزه در کشور فعال هستند و حفاظت پیشگیرانه و حفاظت مرمتی در خصوص آنها در جریان است؛ چنانک ۱۸ آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فعال هستند.
وی با بیان اینکه ثبت میراث طبیعی در فهرست جهانی و توجه به حساب‌های اقماری گردشگری از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است اظهار داشت:چنانکه انعقاد قرارداد در مرکز آمار در خصوص بحث حساب‌های اقماری به اتمام برسد پژوهشگاه میراث گردشگری در بودجه ۲ میلیاردی TSA نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
عمرانی  به مقوله ثبت جهانی نوروز نیز اشاره کرد و گفت: همزمانی نوروز ۹۹ با ماه شعبان سبب شد تا ظرفیت‌های خوبی برای پیوند ایران اسلامی داشته باشیم و تاکنون ۲۷۰۰ رکورد در سراسر کشور مرتبط با آیین نوروز به ثبت رسیده است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص موانع بودجه ای و اعتبارات این پژوهشگاه نیز گفت:در سال ۹۸، ۴۵ میلیارد بودجه برای این مرکز در نظر گرفته شده بود که در نهایت ۷۰ درصد آن تخصیص یافت و می‌توان گفت سال ۹۸ بدون پول گذشت. حال که با وجود افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌های عمومی، بودجه پژوهشگاه ۲۰ درصد کاهش یافته،در نتیجه در سال آینده تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم پرداخت حقوق کارمندان است .
عمرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر آخرین توافقات انجام شده در خصوص عرصه و حریم محوطه جهانی شوش تصریح کرد :  روگذر مدت‌ها قبل به دلایل ناشناخته برچیده شد و تا یک هفته گذشته تلاش کردیم تا آن‌ها را هدایت کنیم که پروژه مسیر محدوده‌ عرصه را دربرنگیرد که و الان مطمئین هستیم آن‌ها وارد عرصه نخواهند شد.
وی با بیان این‌که تا کنون جلسات زیادی درباره‌ محوطه‌  جهانی شوش و طرح «ایجاد زیر گذر شوش – اندیمشک» برگزار شده است، افزود:‌ در آخرین جلسه که هفته‌ گذشته با حضورمعاون میراث فرهنگی و معاون عمرانی خوزستان و نمایندگان شهرداری شوش برگزار شد، دو جایگزین برای طرح اولیه مطرح شد.
او احداث زیرگذر در عرصه و حریم عرصه‌  جهانی در محور شوش - دزفول واحداث رو گذر در محور شوش - دزفول در حریم و نه در عرصه» را این دو پیشنهاد اعلام شده خواند و تصریح کرد :دومین پیشنهاد از نظر میراث فرهنگی مهم‌تر از پیشنهاد نخست بود، تا به واسطه‌ آن بتوان شریان اصلی و مهم اندیمشک اهواز را باز نگه داشت و این مشکل برای ساکنان شهر مرتفع شود، هر چند این اتفاق منوط به ساختار سازه‌ای و احتمال مطالعات ترافیکی منطقه است.
وی گفت: ما با اولویت روگذر وارد مذاکره شدیم و امروز با توجه به رای مشاور و پیگیری‌های معاونت میراث فرهنگی به نظر می‌رسد قبولانده‌اند که محور روگذر اجرایی شود، یعنی عملا ما هیچ نقشِ دیگری در آن‌جا نداریم چون فعالیت عمرانی عملا ان‌جا انجام می‌شود که با مضامین جهانی مغایرتی ندارد.
او با بیان اینکه تا کنون ۲۹ گمانه باستان‌شناسی در روگذری که حذف شده توسط باستان‌شناسان ایجاد شده تصریح کرد : آثار و نهشته‌های درجا و ساختارهای سازه‌ای در این مکان وجود داردبه همین دلیل کار متوقف شد، و اکنون روگذر خود را به سمت حریم ومحور شرق به غرب می‌رساند، نه شمال به جنوب، یعنی درعرصه‌  جهانی نیست.
عمرانی به تغییرات احتمالی این طرح اشاره کرد و افزود: مهم این است که ۱۲۰۰ متر طولی که قرار بود به صورت زیر در عرصه جهانی برود، به ۳۰۰ متر شرقی و غربی حریم تبدیل شد، یعنی ۱۲۰۰ متر حرکت در عرصه‌  جهانی را با قدرت به سمت ۳۰۰ متر حریم بردیم و آن ۳۰۰ متر به شکل روگذر اجرایی می‌شود.
وی در پایان یادآور شد:آیین گرامیداشت هفته پژوهش از روز شنبه هفته آینده در موزه ملی آغاز به کار خواهد کرد و قرار است در این آیین از ۷۵ عنوان کتاب در حوزه میراث و گردشگری با حضور وزیر محترم میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ٬استاندار خراسان جنوبی ، نمایندگان استان خراسان جنوبی ، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، مدیران میراث فرهنگی  کل استان ها و... رونمایی شود.

خانه سرهنگ ایرج ؛اولین مرکز فناوری میراث فرهنگی و گردشگری کشور

در ادامه این نشست علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تشریح فعالیت های این معاونت در سال جاری گفت: از ابتدای تاسیس و تفکیک معاونت فناوری از معاونت پژوهش٬این معاونت تلاش کرده تا در سه حوزه آینده پژوهی٬ مشاوره و خدمات تخصصی و مدیریت فناوری و رشد فعالیت های تخصصی داشته باشد از این رو طی یک سال گذشته با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اقدام به برگزاری رویداد های مختلف فناورانه برای کاربردی سازی پژوهش های صورت گرفته کرده است.
وی با بیان اینکه در راستای کاربردی سازی پژوهش ها خانه تاریخی سرهنگ ایرح در محله عودلاجان تهران مرمت و در اختیار شرکت های شتاب دهنده٬ نوآوران و شرکت های فعال کسب و کار در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است ادامه داد: این خانه اولین مرکز فناوری میراث فرهنگی و گردشگری کشور محسوب می شود که توانسته محیطی مستعد برای دست یابی به ایده های خلاق اقتصادی و گردشگری در حوزه میراث فرهنگی باشد.

اجرای پروژه موزه های سبز در تمامی موزه های کشور

منیژه  هادیان دهکردی معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه در خصوص اقدامات صورت گرفته در این معاونت گزارشی به خبرنگاران ارائه کرد و گفت: طی یک سال گذشته تلاش شده است تا این معاونت به موضوع موزه های سبز ورود کرده و در همین راستا ۶۰۰ موزه را مورد پژوهش و نمونه برداری  قرار دهد.
وی یادآور شد: در این موزه ها بررسی های میدانی برای چگونگی نگهداری آثار براساس اقلیم صورت گرفته است تا آثار نگهداری شده براساس شرایط موجود و نگهداری از مخزن تا نمایش عمومی باعث آسیب به آثار نشود.
او تاکید کرد : البته این بررسی ها تنها در حوزه موزه های تحت مدیریت وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی نبوده و تمامی موزه های دولتی٬نیمه دولتی و خصوصی کشور را شامل می شود.