عمومی | دانشگاه لرستان

جانشین ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان: پژوهشها باید اثرگذار، تقاضامحور و کاربردی باشند


پژوهشها باید اثرگذار، تقاضامحور و کاربردی باشند.

دکتر خسرو عزیزی، جانشین ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان و رئیس دانشگاه لرستان، در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان لرستان که روز چهارشنبه، ۲۰ آذرماه با حضور استاندار لرستان در دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت:«اگر میخواهیم مشکلات و چالشهای جامعه، رفع شوند باید تلاش کنیم پژوهشها و تحقیقات، از نوع اثرگذار، تقاضامحور و کاربردی باشند و بتوانند مشکلی را رفع کنند».

دکتر عزیزی، افزود:«هر سال یک هفته به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است که برای تکریم پژوهشگران و فناوران و اهمیت دادن به موضوع پژوهش و فناوری است».

وی توضیح داد:«در این هفته، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان لرستان با مسئولیت پارک علم و فناوری استان و همچنین برگزاری جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر دانش آموزی هم برگزار شده است؛ در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان، یک ابتکار جدید، این بود که یک سالن برای گفتگوهای تخصصی بین مدیران دستگاههای اجرایی و خصوصی با متخصصان و پژوهشگران ایجاد شد».

رئیس دانشگاه لرستان، بیان کرد:«دانشگاهها آمادگی دارند که بازوی توانمند دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی باشند تا بتوانند چالشهایشان را رفع کنند؛ دانشگاه باید اثرگذار، برون نگر و جامعه محور باشد؛ حضرت امام (ره) می فرمایند اگر دانشگاهها اصلاح شوند جامعه اصلاح می شوند؛ دانشگاه باید در جهت رفع معضلات و چالشهای جامعه، فعالیت اثرگذار داشته باشد».

رئیس دانشگاه لرستان افزود:«پایان نامه های دانشجوی باید از نوع تقاضامحور و اثرگذار برای رفع معضلات جامعه باشند؛ مدیران بخش اجرایی و بخش خصوصی باید کمک کنند تا ارتباط بین دانشگاهها و جامعه، نهادینه شود؛ از پتانسیلهای دانشگاهی برای رفع چالشهای جامعه، باید استفاده شود و متقابلاً دانشگاه نیز از تجربیات و توانمندیهای بخشهای اجرایی و خصوصی استفاده نماید».

رئیس دانشگاه لرستان گفت:«خوشبختانه براساس دستورالعملی که از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاههای کشور ابلاغ شده است که براساس آن اعضای هیئت علمی جوان تازه استخدام شده، باید یک دوره شش ماه یا یک ساله را تحت عنوان فرصت مطالعاتی در دستگاه اجرایی مرتبط با تخصص عضو هیئت علمی، بگذرانند تا ارتباط بین دانشگاه و دستگاههای اجرایی تقویت شود و نیاز است این تعامل، هم اندیشی، همدلی ایجاد شود تا خودباوری و اعتمادسازی بین دانشگاهها و جامعه، بیشتر شود».

گفتنی است صبح چهارشنبه، ۲۰ آذرماه، همزمان با هفته پژوهش و فناوری، با حضور دکتر سیدموسی خادمی، استاندار لرستان و رئیس ستاد هفته پژوهش و فناوری، قاسم ولیزاده، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، دکتر خسرو عزیزی، جانشین ستاد هفته پژوهش و فناوری و رئیس دانشگاه لرستان، مدیران دانشگاهها، دستگاههای اجرایی و ادارات استان، از پژوهشگران و فناوران برتر استان لرستان در محل سالن اجتماعات شهید علیرضا فرجی دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان تجلیل شد.

این تجلیل به مناسبت هفته پژوهش و فناوری استان لرستان صورت گرفت.

در این آیین، از پژوهشگران برتر دانشگاه لرستان و سایر دانشگاهها، ادارات، دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی استان، تجلیل شد.

اسامی پژوهشگران برتر دانشگاه لرستان:

استاد ممتاز پژوهشی: دکتر محسن عادلی (دانشکده علوم پایه).

دانشکده علوم پایه: دکتر عابدین زبردستی، دکتر احمد احمدی خلجی، دکتر حمزه امیری.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی: دکتر مسعود صادقی، دکتر مسعود رحمتی، دکتر حامد عباسی.

دانشکده فنی و مهندسی: دکتر علی میر، دکتر بهروز رضایی علم.

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی: دکتر حمیدرضا عیسوند، دکتر حسن ترابی پوده، دکتر امیرحمزه حقی آبی.

دانشکده دامپزشکی: دکتر امین جایدری، دکتر آرش خردمند.

دانشکده علوم اقتصادی و اداری: دکتر رضا سپهوند، دکتر محمد حکاک.

دانشجویان برگزیده پژوهشی در مقطع دکترا:

دانشکده ادبیات و علوم انسانی: لیلا حیدریان.

دانشکده علوم پایه: میثم صادقی.

دانشکده علوم اقتصادی و اداری: مسعود سپهوند.

دانشکده فنی و مهندسی: مرتضی میخک بیرانوند.

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی: فرشته بازگیر.

اسامی ارتقایافتگان اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان به مرتبه استادی:

دکتر حسن زمانیان، دکتر محسن رحمتی، دکتر آرش آذرفر، دکتر یعقوب منصورپناه، دکتر احمد اسماعیلی، دکتر رضا سپهوند (علوم اقتصادی و اداری).

اسامی ارتقایافتگان اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان به مرتبه دانشیاری:

دکتر محمد علیزاده، دکتر عباس دادخواه تهرانی، دکتر اسماعیل رک رک، دکتر مهدی شاهین، دکتر فریده آذربانی، دکتر محمد فتحی، دکتر امیرهوشنگ نظرپوری، دکتر زهرا طهماسبی، دکتر کامبیز ابراری واجاری، دکتر طاهر صادقی تحصیلی، دکتر محمد فیضیان، دکتر امین صالحی، دکتر سیدنجم الدین موسوی، دکتر حجت وحدتی.

در استان لرستان، هفته پژوهش و فناوری از ۱۶ تا ۲۱ آذرماه، انتخاب شده است .

شعار امسال هفته پژوهش و فناوری،«پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین، رونق تولید»، انتخاب شده است.

عناوین روزهای هفته پژوهش و فناوری استان لرستان :

شنبه، ۱۶ آذر؛ پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه .

یکشنبه، ۱۷ آذر؛ روز پژوهش، فناوری و توسعه ملی .

دوشنبه، ۱۸ آذر؛ گام دوم در پژوهش و فناوری .

سه‌شنبه، ۱۹ آذر؛ وحدت حوزه و دانشگاه، پژوهش، فناوری و رونق تولید .

چهارشنبه، ۲۰ آذر، پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی .

پنجشنبه، ۲۱ آذر؛ پژوهش، فناوری و مشارکت ملی.