نوزدهمین نشست علمی تخصصی دانشگاه فرهنگیان با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با سخنرانی دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان درخصوص تحلیل منابع انسانی تربیت معلم براساس بیانیه گام دوم انقلاب و دکتر مهدی جمشیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیرامون تحلیل فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه و به صورت ویدئو کنفرانس برای استان ها برگزار شد.
در این نشست علمی دکتر خنیفر بیانیه گام دوم بیانیه را اتفاقی مبارک، بسیار عمده و مهم در دوران بلوغ و چهل سالگی انقلاب دانست و گفت: اکنون در عصر شگفتی ها تغییرات تحولات هستیم و این بیانیه به عنوان نقطه ی عطف و رهنامه است که میتواند مسیر بعد از ما را روشن کند.
وی با اشاره به برخورد های مختلف با این بیانیه از نقد سطحی تا بحث تفصیلی و تدوین اینفوگرافی، خاطر نشان کرد: مسائل مطرح شده در بیانیه گام دوم عمدتاً اشاره به بحث منابع انسانی و بویژه جوان گرایی دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان وازه های نظام انقلابی، انقلاب اسلامی، مدیریت جهادی، ثبات و امنیت ،علم و فناوری و پژوهش، عدالت، اقتصاد، مبارزه با فساد، معنویت و اخلاق، سبک زندگی، دشمن شناسی، استقلال و آزادی را کلید واژه های اصلی این بیانیه برشمرد.
وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به بحث معنویت و اخلاق، خاطر نشان کرد: این محور بر اخلاق حرفهای متجلی می شود، هر انسانی که مبادی معنویت، مناسکی و اخلاق باشد آسیب نخواهد دید.
دکتر خنیفر همچنین با اشاره به اهمیت اقتصاد و مبارزه با فساد، اظهار کرد: اکثر کشورهای پیشرو بعد از جنگ جهانی آموزش، صداقت، راستگویی و مبارزه با فساد را پیش گرفتند.
وی با بیان اینکه سبک زندگی این بیانیه در حقیقت بر خودسازی فردی و خود آغازگری متمرکز است تصریح کرد: در میان مباحث تحولی و دسته بندی کشورها یکی از مواردی که بعضی از کشور ها را برتر از کشور های دیگر قرار می دهد کشورهای خود آغازگر هستند که منتظر اتفاقات نمی ماند و خودشان اتفاق سازاند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیانیه گام دوم را یک ابر نظریه نظام انقلابی دانست که نشان می دهد برای افق راه آینده چه کار باید کرد.
وی همگرایی فکری، وحدت امت، شفافیت در امور را از کارکردهای گفتمانی این بیانیه عنوان کرد و به انسجام نظام وارگی بیانیه، نظام اولویت دهی، استقامت و تثبیت، معنی و ارتباط بین متنی، زمان آگاهی، شناخت گذشته ترسیم حال و آینده (ما میتوانیم)، الگو مندی تاکید بر سبک زندگی، آسیب شناسی و خود انتقادی، گفتمان سازی و حرکت از معانی و انگاره ها به سوی گفتمان ها را از ویژگی های آن دانست.
وی با اشاره به تاکید بیانیه بر منابع انسانی، انسانیت، جمعیت، جوانان و فرصت های مادی کشور اظهار کرد: باید به سمت عملیاتی کردن این بیانیه حرکت کنیم.
دکتر خنیفر با بیان اینکه مسیری که در طرح ۱۰۰۳۱ در دانشگاه پیگیری میکنیم در همین راستا است، افزود: اگر طرح ۱۰۰۳۱ اتفاق بیفتد نظام تعلیم و تربیت تامین و دانشگاه فاخر تربیت معلم ایجاد می شود.
همچنین دکتر مهدی جمشیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز به بیان مطالبی درخصوص کارکردهای فرهنگی بیانیه گام دوم پرداخت.
وی بیانیه گام دوم را متن نظری فاخر درسطح راهبردی دانست و گفت: این بیانیه دعوت رسمی از مجرای غیر رسمی از نسل جوان برای خروج از عرصه عمومی و ورود به عرصه حاکمیت است یعنی برعهده گیری مسئولیت.
دکتر جمشیدی با اشاره به ۳ بخش اصلی بیانیه ۳ توصیه به علم و پژوهش، معنویت و اخلاق و سبک زندگی را متناسب با فرهنگ و کارکرد فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: این بیانیه به دنبال تغییر بنیادی علمی و جهش علمی با استفاده از راه های میانبر و صدور علم است، نگاه ان به علم به عنوان ابزاری برای قدرت و توانایی است.
وی با بیان اینکه برای جهش علمی در علوم انسانی باید صنایع و علوم فنی ازجمله صنایع موشکی را الگو قرار داد، افزود: با توجه به اثر گذاری دولت ها در روند تولید علم، حاکمیت و دولت باید برای تولید علم بستر سازی کند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به جهت دهندگی اخلاق و معنویت و به عنوان روح حاکم بر فعالیت ها، گفت: از این بحث نظریه اصالت فرهنگ استنباط می شود، اینکه زیربنا فرهنگ بوده و جوهره آن اخلاق ومعنویت است.
وی همچنین به همراهی دولت ها و تلاش و جهاد در راستای رشد ارزش ها و توفیق در گسترش اخلاق و معنویت اشاره کرد و افزود: نحوه همراهی دولت ها نیز زمینه سازی برای رواج آن است.
دکتر جمشیدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت توجه به سبک زندگی و جلوگیری از ترویج سبک غربی، مخالفت با غرب گزینشی و لزوم مرزبندی با اغیار برای جلوگیری از نفوذ آنان و ... اشاره کرد و به تحلیل چرایی تاکید بر انها پرداخت.