عمومی | دانشگاه فرهنگیان

لزوم پایش و ارزیابی برنامه ها ، تغییر رویکرد از آموزش های مستقیم به تجربیات یادگیری ، بهبود تعلیم و تربیت با بهبود کیفیت تربیت معلم

سومین کارگروه آموزشی ارزیابی کیفیت با حضور مدیران مرکز سنجش، دفتر نظارت و ارزیابی و مدیریت بالندگی معاونت  نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در جمع کارشناسان نظارت و ارزیابی سراسر کشور در محل سالن اجتماعات کوثر اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان: پایش و ارزیابی برنامه ها در راستای سیاست های کلی دانشگاه فرهنگیان الزامی است.

دکتر ایوب ابراهیمی مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی، بر پایش و ارزیابی برنامه های دانشگاه در راستای سیاست های کلی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.

وی در سومین کارگروه آموزشی ارزیابی کیفیت در محل سالن اجتماعات کوثر اردوگاه شهید باهنر تهران، در جمع کارشناسان نظارت و ارزیابی سراسر کشور بهره‌گیری از فناوری‌ های نوین آموزشی و تربیتی در راستای انجام ماموریت‌ها را مبتنی بر معیارهای نظام اسلامی دانست و گفت: آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش و پرورش از جمله اهم ماموریت های دانشگاه فرهنگیان است.

دکتر ابراهیمی، آموزش و شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی تربیت ‌محور، زمینه‌سازی به منظور شکوفایی فطرت، استعدادها و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی، ایرانی، انقلابی دانشجومعلمان را از دیگر فعالیت های مهم این دانشگاه برشمرد.

وی، برنامه ریزی دقیق و دور اندیشانه را به عنوان مهم ترین فعالیت های هسته مرکزی نظارت و ارزیابی معرفی و اظهار داشت: نظم و آرامش، برنامه ریزی و دقت و سرعت عمل و زمان شناسیاز جمله اضلاع اصلی مثلث طلایی موفقیت به شمار می رود.

این مقام مسئول، اراده قوی داشتن را عامل اصلی دگرگونی جهان دانست و ادامه داد: کیفیت نیازمند علم نافع و به روز، عشق به آرمان و کار و همت عالی است.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی ، سازمان موفق را نیازمند قلب تپنده و مغز بالنده توام با دیدبان تیزبین دانست و تصریح کرد: قطار نظارت، در حال حرکت است، این قطار باید تعمیر و به روز رسانی شود.

وی، پایبندی به ارزش ها، معنویت و ارتقاء آگاهی حرفه ای برای انجام موفق مسئولیت های سازمانی و اجتماعی را لازم و ضروری خواند و گفت: پایش و ارزیابی در راستای سیاست های کلی دانشگاه فرهنگیان، زمینه سازی آگاهانه در راستای خلق فرصت های بهبود، کاربست توان حرفه ای به منظور ارتقاء دانشگاه، حفظ شئون نظارتی برای توسعه آوازه و شهرت سازمانی، همچنین ارائه خدمات درست، صادقانه، شفاف و متناسب با اهداف و انتظارات دانشگاه، الزامی است.

مدیر کل نظارت دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: تضمین کیفیت دانشگاه در تناسب با نیازها و شرایط محیطی و توسعه ای، نیازمند تدوین برنامه برای راهبری، سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت و ارزیابی است.

دکتر ابراهیمی، در ادامه بر طراحی مطلوب محوطه دانشگاه و توجه به زیبا سازی آن برای ارتقای کیفیت اوقات فراغت، تلاش به منظور تشکیل یا فعال سازی بنیاد خیرین حامی دانشگاه در استان ها، ترویج و تعمیق ارزش های دینی، اخلاقی و انقلابی، گسترش فضای اعتماد، امید، نشاط و پویایی، مشارکت اعضاء دانشگاه در جلسات اتاق فکر استانی و بهره مندی از ظرفیت ها برای برقراری ارتباط میان بخش های فرهنگی و اجتماعی محیط دانشگاه تاکید کرد.

مدیر کل نظارت و مشاور رئیس دانشگاه، در پایان بهبود کیفیت خدمات قابل عرضه به دانشجویان، توسعه انجمن های تخصصی و کانون ها  و حمایت مادی و معنوی از آن ها، تقویت سرمایه های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اجتناب از برخوردهای انظباطی با رویکردهای سیاسی و امنیتی، پذیرش و تحمل روحیه نقد و پرسشگری دانشجو و تقویت اخلاق حرفه ای را لازم و ضروری خواند.

مدیر بالندگی حرفه ای دانشگاه فرهنگیان: تغییر رویکرد از آموزش های مستقیم به تجربیات یادگیری لازم و ضروری است

فاطمه مقاره زاده، مدیر بالندگی حرفه ای دانشگاه فرهنگیان، تغییر رویکرد آموزش های سازمانی برای کسب تجربه هنگام کار  را  لازم و ضروری خواند.

وی در جمع کارشناسان نظارت دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، آموزش منابع انسانی را از وظایف مهم مدیریت بالندگی دانشگاه فرهنگیان دانست و با اشاره به طول عمر آموزش به قدمت تاریخ حیات بشر و عمر انسان تصریح کرد: آموزش های مداوم دستیابی ما را به معارف، تمدن و فرهنگ تسهیل می کند.

مدیر بالندگی حرفه ای دانشگاه فرهنگیان، از آموزش به عنوان مهم ترین و آسان ترین ابزار به منظور رسیدن به بالندگی و توسعه یاد کرد و افزود: توسعه فردی، اجتماعی و سازمانی محقق نخواهد شد مگر به واسطه آموزش. چرا که آموزش کلید توسعه است.

وی، در ادامه از آموزش های سازمانی سخن گفت و تاکید کرد: تشخیص نارسایی های سیستم در راستای تلاش به منظور بهبود و اثربخش نمودن فرد و سیستم لازم و ضروری است.

مقاره زاده، هماهنگ بودن آموزش با نیازهای معنوی، مادی و روحی، همچنین توجه به آینده کاری کارکنان در سیستم را الزامی خواند و افزود: پرداختن به آموزش به شیوه سنتی منجر به تحول نخواهد شد. چرا که یکی از مهم ترین ویژگی های عصر حاضر، شتاب فزاینده تحولات علمی، تکنولوژیکی و اجتماعی در آن است.

مدیر بالندگی حرفه ای دانشگاه فرهنگیان، تغییر جهت پارادایم آموزش از آموزش های مستقیم و کلاسی به تجربیات یادگیری را اولویت دار اعلام و خاطر نشان کرد: درک بهتر از اهداف راهبردی، به روز شدن توانایی، افزایش تفکر خلاق، تحول مثبت در محیط کار، حس تعلق سازمانی و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز آینده از اهداف مهم مدیریت بالندگی دانشگاه فرهنگیان است.

وی، همچنین توجه به آموزش های مجازی، برگزاری آزمون های آنلاین در سامانه ایده دانشگاه فرهنگیان و دوره های خودخوان را از دیگر اهداف مهم مدیریت بالندگی ذکر کرد.

مقاره زاده، آموزش کارمند حین کار را لازم دانست و تصریح کرد: امروزه آموزش های سازمانی در مدل ۷۰:۲۰:۱۰ مورد دقت و توجه است.

مدیر بالندگی حرفه ای دانشگاه فرهنگیان، در پایان توجه به آموزش جامع سازمانی را از اهم فعالیت ها برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت های برون سازمانی و دوره های آموزش تخصصی باید در راس فعالیت های آموزشی قرار گیرد.

مدیر مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه فرهنگیان: بهبود تعلیم و تربیت کشور مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم است.

مدیر مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه فرهنگیان، بهبود تعلیم و تربیت کشور را مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم دانست و گفت: انگیزه، قابلیت، ویژگی های شخصیتی و اشتیاق به معلمی از جمله ویژگی های مهم داوطلبان ورود به حرفه معلمی است.

دکتر فاطمه ممیزی، در سومین کارگاه آموزش ارزیابی کیفیت از معلم به عنوان طراح و خالق شرایط یادگیری توام با فضائل اخلاقی، انسانی و فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: معلمان جامعه امروز با داشتن رویکردی مثبت و دغدغه و شوق تربیت برای توسعه همه‌ جانبه آینده‌سازان این مرز و بوم لازم است از صلاحیت‌های دانشی، نگرشی و مهارتی لازم برخوردار باشند.

دکتر ممیزی با اشاره به اهمیت ارزیابی صلاحیت حرفه ای معلمان در برخی کشورهای جهان، انگیزه، قابلیت، ویژگی های شخصیتی و اشتیاق به معلمی را از جمله ویژگی های مهم داوطلبان ورود به حرفه معلمی اعلام و تصریح کرد: بهبود تعلیم و تربیت هر کشور مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم آن کشور است.

وی، تایید صلاحیت حرفه ای معلمان در بدو ورود به نظام تعلیم و تربیت کشور را صیانت از آموزش و پرورش دانست و گفت: تقویت انگیزه یادگیری و پیشرفت و حس مطالبه گری تحصیلی در دانشجو معلمان و مهارت آموزان یکی از اهداف مهم مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان است.

این مقام مسئول، بر تعهد و آگاهی همگانی برای داشتن آموزش و پرورش کیفی تاکید کرد و گفت: در این صورت شاهد موفقیت کودکان فردا خواهیم بود.

دکتر ممیزی، سلامت هر جامعه را وابسته به کیفیت نظام آموزشی آن دانست و تصریح کرد: امروزه کیفیت معلم به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده‌ کیفیت آموزش‌ و پرورش است، پس بنابراین یکی از مسائل مهم در ارتقای کیفیت آموزشی هر کشوری، جذب، حفظ و نگهداری افراد با صلاحیت در حرفه معلمی است.

مدیر مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش را به عنوان کانون اصلی رشد فردی و اجتماعی معرفی کرد و افزود: این نهاد بیش از سایر نهادهای دیگر با چالش های اساسی بنیادی روبه رو است. در این میان نقش اساسی و کلیدی آموزش و پرورش، تربیت نسل آینده و نیل به اهداف جامعه است. بنابراین در عصر پرشتاب تحولات امروزی، نیاز به تربیت معلم به عنوان یک کارگزار فکور، خلاق و سازنده گرا بیش از پیش لازم و ضروری است.

وی، در ادامه مسئولیت پذیری را شاکله اصلی مشارکت افراد در نظام آموزش و پرورش کشور دانست و با تاکید بر بهره وری به عنوان پایه و اساس مشارکت در سیستم اظهار کرد: شایسته گزینی و استفاده از نیروی متخصص و به کارگیری افراد در محیط و جایگاه درست و مناسب الزامی است.

دکتر ممیزی، در پایان روابط سازمانی و انسانی صحیح را مکمل استفاده بهینه از افراد هدفمند، پویا و با نشاط به منظور دستیابی به اهداف سازمان ذکر و با مهم دانستن نقش و مسئولیت مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: شناسایی و بهره وری مفید و هوشمندانه از افراد و استفاده از مشارکت و تجربیات این افراد در راستای مقاصد عالی دانشگاه فرهنگیان از اهم وظایف این مرکز به شمار می رود.