عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

کاشت صد اصله نهال به مناسبت صد سال خدمت آکادمیک مامایی

همزمان با صدمین سال تاسیس رشته آکادمیک مامایی در ایران، همایش سالگرد مامایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود و با توجه به این موضوع که مادر باردار نماد سبزی و رویش در خانواده است ، صد اصله نهال به این مناسبت در محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاشته شد.

به گزارش وب دا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم درختکاری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حیطه مادران باردار وظیفه بزرگی در حوزه بهداشت ودرمان است، اظهار کرد:  خدمات مامایی در یک صد اخیر در کشور موجب سلامت مادران باردار و کودکان شد و به همین منظور همایشی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی روزهای ۲۰ الی ۲۱ آذر ماه برگزار می شود.

دکتر شاپور بدیعی خاطر نشان کرد:علاوه براین به شکل نمادین نیز آیین درختکاری صورت گرفته تا به شکل نمادین سبزی و سلامت همیشه در کنار خانواده ایرانی باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مادر اساس خانواده است بیان کرد: در زمینه حفظ سلامت مادران باردار تلاشهای  بی نظیری  از سوی ماما انجام شده است که باعث شده شاخص مرگ و میر مادران باردار که قبل از انقلاب بالای صد بوده در حال حاضر به کمتر از ۲۰ برسد.

دکتر بدیعی اظهار کرد: آمار مرگ و میر مادران باردار در سال گذشته به اندازه ای کنترل شده بود که دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به دریافت تندیس بهترین فعالیت در حوزه کنترل مرگ و میر مادران شد.

مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اولین مدرسه مامایی در سال ۱۲۹۸ در تهران افتتاح شد، عنوان کرد:  امسال به مناسبت یکصدمین سالگرد مامایی آکادمیک یک همایش در روزهای  ۲۰ و۲۱ آذرماه در تالار ابن سینا برگزار می شود.

فرخی با بیان اینکه امیدواریم نسل های بعدی از دستاوردهای این رشته مراقبت کنند و حرمت این رشته را بدانند، افزود:  رشته مامایی از قدیمی ترین و اولین رشته های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است چراکه جامعه به این خدمات نیازمند است.

مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار ماما در کل کشور  در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حضور دارند و مشغول خدمت رسانی به جامعه مادران باردار هستند .

فرخی بیان کرد: در گذشته مرگ و میر مادر در ایران آمار بالایی بوده  است اما اکنون با لطف و همت ماما و متخصصین زنان و با آکادمیک کردن رشته مامایی خدمات خوبی به مردم ارائه می شود.

وی عنوان کرد:در حال حاضر کشور ما یکی از کشورهای موفق در حوزه کاهش مرگ و میر مادران باردار در سطح خاورمیانه است .

مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت آمار مرگ و میر مادران باردار در کشور ما  ۱۶ در صد هزار تولد زنده و در مشهد ۱۳و نیم درصد در صد هزار زایمان تولد زنده است که امیداوریم این شاخص کاهش پیدا کند و شاهد مرگ مادری که قابل پیشگیری بوده نباشیم و همه کودکان در دامن مادر پرورش یابند.

{jcomments on}