عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کتاب قهرمانی به نام آستر بدرقه منتشر شد

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، «قهرمانی به نام استر بدرقه »کتابی است که به سبک افسانه های کهن، شکل گیری یک کتاب و صحافی سنتی را روایت می کند و مربیان و موزه داران می توانند با خواندن آن شیوه صحافی یک کتاب را به روش سنتی و با زبان روایی به کودکان بیاموزند .
شخصیت های داستان اجزای کتاب اند‌ که در شهر کتاب زندگی می کنند و قهرمان داستان دختری به نام آستر بدرقه است که بر اثر اتفاقی راه خانه خود را گم کرده و در طول داستان متوجه می شود که عنصر مهمی از جامعه است که شهر کتاب نامیده می شود ،او در ادامه داستان و ماجراهای آن موفق می شود تا شهر کتاب را از بینظمی رها کرده و به سامان برساند .
نرگس تمیزگران تصویرگر این کتاب با الهام از نگار گری و کتاب آرایی ایرانی و تلفیق آن با تصاویری به سبک چاپ سنگی  تصویرگری و صفحه آرایی  کتاب را انجام داده است.
در مقدمه مولف به قلم لیلا کفاش زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آمده است ؛ آشنایی با جلوه های گوناگون میراث فرهنگی برای کودکان به مثابه کاشت بذری در بوستانی بزرگ است .بذرهای اندیشه و فرهنگ در ذهن و روح کودکان کاشته شده و پس از سال ها ثمر خواهد داد .
ثمره آموزش درست به کودکان ایجاد نسلی نوع دوست و متعهد خواهد بود که نسبت به گنجینه های فرهنگی خود بی اعتنا نبوده  وآن را بخشی از داشته های خود می داند .آثار خطی و مکتوب ایران و حتی آثار ایرانی موجود در موزه های برگ دنیا نشان از غنای فرهنگی موجود در تاریخ این سرزمین دارد .
کتاب های زیبای شاهنامه و دیگر آثار به جا مانده از سده های پیشین نشان از اهمیت جایگاه کتاب و کتاب آرایی در این کشور دارد .آشنا ساختن کودکان با هنر کتابت و صحافی به شکل سنتی آن می تواند توجه آنان را به این موضوع جلب کرده و باعث ایجاد علاقه و انگیزه برای یادگیری این هنر زیبا گردد . در این کتاب سعی شده است اجزای کتاب و صحافی آن به شکل سنتی در قالب داستان برای کودکان روایت شود.
نویسنده این داستان که دانش آموخته رشته مرمت آثارفرهنگی تاریخی بوده و به خوبی با آسیب های وارده بر آثار کاغذی آشناست عوامل آسیب رسان به کتاب ، نحوه شیرازه بندی ،صحافی و... را به درستی دراین کتاب مطرح کرده است .
این داستان که در قالب افسانه های پریان تالیف شده به خوانندگان می آموزد که نم و رطوبت چگونه در قالب شخصیت دیو نمور به کتاب ها آسیب می رساند و مادر بزرگ شیرازه چگونه صفحات کتاب را به هم می دوزد.
ابتکار دیگر این کتاب شماره گذاری صفحات آن است که به جای اعداد ساده از صفات کودکانه و مشاغل کتاب آرایی به عنوان مثال یازده بالابلند، دوازده برنا، بیست و نه خاتم بند،بیست و شش آهار زن و ...استفاده شده است .
گفتنی است ، کارگاه صحافی سنتی برای اولین بار توسط پریسا شجاعی کارشناس پژوهشکده مرمت آثار تاریخی فرهنگی  در سال ۱۳۸۹در دبستان مهر مریم تهران برای پایه سوم تدریس شد .این داستان که در سال های بعد به این کارگاه افزوده  و در موزه ها، مدارس و کتابخانه های بسیاری برای کودکان روایت شد امسال با قصه گویی لیلا تاجیک در جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان تهران مقام دوم را کسب کرد .