عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

«هنرهای سنتی از دیدگاه نظریه اورینتالیسم ادوارد سعید»بررسی شد

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، رضا میرمبین، پژوهشگر و محقق دانشگاه در این نشست گفت : ادوارد سعید یکی از مشهورترین نظریه پردازان معاصر جهان است که با ارائه نظریه اورینتالیسم (شرق شناسی) خود، نحوه ساخت و معرفی شرق تخیلی توسط ادبا، هنرمندان و پژوهشگران غربی را به چالش کشیده و از پذیرش و ترویج اینگونه عقاید توسط محققان شرقی انتقاد می کند.
او افزود:نکته مهم نظریه سعید که او را از دیگر متفکران وارد شده به این حیطه متمایز می دارد این است که اندیشه غالب در اروپا این نوع نگرش را رقم زد و بعداً این طرز تلقی از شرق، وارد محیط آکادمیک و سپس نهادهای فرهنگی و اجرایی شد، نه اینکه برخلاف آن باشد.
این محقق تصریح کرد : علی رغم امکان تعمیم مباحث کتاب اورینتالیسم (شرق شناسی) به بسیاری از فعالیت های پژوهشی کشورها، این کتاب در اغلب موارد، خود را به انگستان و فرانسه محدود ساخته و به فعالیت مشابه دیگر کشورها نپرداخته است.
وی خاطرنشان ساخت :در عین حال سعید تمایلی ندارد به مباحث شرق شناسی مربوط به ایران ورود چندانی داشته باشد.
میرمبین با طرح این پرسش که اگر سعید با هنرهای سنتی ایران رو به رو می شد، نظریه اورینتالیسم در خصوص آن چه می گفت؟ تصریح کرد : با توجه به اینکه عنوان هنرهای سنتی ایران دارای پیشینه ای بلند است و آثار آن از دیرباز در عرصه هنر ایران حضور چشمگیر داشته است، ضرورت دارد مباحث تئوریک آن با توجه به آثار ادبی و آنچه که گهگاه به زندگی روزمره در گذشته می پردازد مورد توجه قرار گیرد و نه تمایلات اروپایی که منشا هنرهای سنتی را در عرفان و تصوفی می جوید که واضعان آن ها هیچگونه نظریه زیبایی شناختی مشخصی ارائه نداده اند.
او گفت :البته مروجان این قبیل اندیشه ها نیز از ارائه شرح فرایند تحقق مبنا در مصداق عاجزند، هرچند هرگونه نظری در این زمینه که به خصوص مبتنی بر نقش باشد، فقط می تواند یکی از تفاسیر ممکن قلمداد شود.