عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

افتتاحیه برنامه مکمل یاری ویتامینD و آهن یاری در مدارس دخترانه متوسط اول و دوم چهارمحال و بختیاری برگزار شد

افتتاحیه برنامه مکمل یاری ویتامینD و آهن یاری در مدارس دخترانه متوسط اول و دوم چهارمحال و بختیاری برگزار شد
وبدا؛ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، از برگزاری آئین افتتاحیه برنامه مکمل یاری ویتامینD و آهن یاری در مدارس دخترانه متوسط اول و دوم این استان در هفدهمین روزاز آذر ماه ۹۸ خبر داد.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی؛‌ سید راشد جزایری با اعلام این خبر افزود: ویتامبن D یک ریز مغذی است که با کمک به جذب کلسیم برای سلامتی و استحکام استخوانها در بدن ضروری است.
وی تصریح کرد: این ویتامین، علاوه بر تنظیم غلظت کلسیم و فسفر در بدن باعث تنظیم رشد و تکثیر سلولی و جلوگیری از ازدیاد بیش از حد سلولها می شود و کمبود آن با ایجاد سرطان ها مرتبط است.
به گفته وی، علاوه بر این، کمبود ویتامین D در نارسایی قلبی و ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز نقش دارد.
جزایری گفت: براساس نتایج آخرین بررسی انجام شده در کشور کمبود ویتامین D در ایران در گروههای سنی مختلف شیوع بالایی دارد و نزدیک به ۶۱٪ میانسالان به کمبود این ویتامین مبتلا هستند و این رقم در گروه سنی نوجوانان در استان ۶۸ ٪‌می باشد و با توجه به شیوع بالای کمبود در عموم مردم بخصوص نوجوانان مصرف قرص ۵۰ هزار واحدی هرماه یکبار توصیه می شود.
رئیس مرکز بهداشت استان اضافه کرد: در همین راستا در هفدهمین روزاز آذرماه جاری افتتاحیه برنامه مکمل یاری ویتامین D و آهن یاری در مدارس دخترانه متوسط اول و دوم استان بصورت نمادین در دبیرستان دخترانه باب الحوائج شهرکرد با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان استانی و شهرستانی و اداره کل آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد .
جزایری اظهار داشت: در این برنامه به مدت ۹ ماه متوالی ماهانه یک عدد قرص ویتامین D به دانش آموزان به صورت رایگان داده می شود و همچنین به مدت ۴ ماه ( هر هفته یک عدد قرص فروس سولفات ) جمعاً به مدت ۱۶ هفته همزمان با مکمل ویتامین D به دانش آموزان داده می شود.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان خاطر نشان کرد: این دانش آموزان سفیران ما در خانواده های خود هستند تا با فرهنگ سازی و نهادینه کردن استفاده از این مکمل ها بتوانیم به رشد و ارتقاء سلامت جامعه کمک کنیم.