عمومی | دانشگاه کردستان

نشست تخصصی دریاچه زریبار چالش‌ها و فرصت‌ها حیات وحش و تنوع زیستی برگزار شد

نشست دریاچه زریبار چالش‌ها و فرصت‌ها حیات وحش و تنوع زیستی به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه کردستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، با توجه به تشکیل گروه پژوهشی عرضه محور مطالعات محطی دریاچه زریوار در دانشگاه کردستان، به مناسبت هفته پژوهش نشست تخصصی با عنوان دریاچه زریبار چالش ها و فرصت ها حیات وحش و تنوع زیستی برگزار شد.
این نشست در دو پنل تخصصی با عنوان «تنوع زیستی و حیات وحش» و همچنین «منابع آب و رسوب» به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد که در آن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری این دریاچه مورد بررسی قرار گرفت و گونه‌های در حال انقراض معرفی شدند.
همچنین در این نشست که با حضور نمایندگانی از ادارات و سازمان‌های مرتبط در دانشگاه کردستان برگزار شد، راهکارهای حفظ این دریاچه و پیشنهاداتی جهت جلوگیری از انقراض گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و همچنین جلوگیری از گسترش نیزارها و حفظ منابع آبی از سوی هر یک از اساتید ارائه شد.
لازم به ذکر است؛ با پیگیری‌های رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه کردستان، با تشکیل یک گروه پژوهشی عرضه محور زیرمجموعه پژوهشکده کردستان شناسی با عنوان مطالعات محیطی دریاچه زریوار موافقت شده که می‌تواند نقطه آغازی برای انجام پژوهش‌های کاربردی و علمی با تمرکز بر این دریاچه باشد.
گفتنی است، پیرو دیدار رئیس دانشگاه کردستان با وزیر علوم در ابتدای آذر ماه سالجاری، تشکیل گروه پژوهشی مطالعات محیطی دریاچه زریوار در دانشگاه کردستان از جمله مباحث مطرح شده بود.
دکتر رحمت صادقی به دریاچه زریبار مریوان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی بسیار مهم استان اشاره کرد و اظهار کرد: علیرغم اهمیت بسیار بالای این دریاچه و تهدیدات زیست محیطی متعددی که بقای آن را تهدید می‌کند، متاسفانه هنوز مطالعات علمی سیستماتیکی روی موضوعات مختلف این دریاچه صورت نگرفته و در پایگاههای اطلاعاتی مستندات علمی برای آن یافت نمی‌شود.
وی یادآور شد: بر این اساس دانشگاه کردستان در راستای رسالت مسئولیت اجتماعی خود اقدام به تاسیس پژوهشکده مطالعات محیطی دریاچه زریبار کرده و پروپوزال آن به تصویب هیات امنای دانشگاه رسید.
رئیس دانشگاه کردستان عنوان کرد: برای اینکه این پژوهشکده بتواند اقدام علمی اساسی و سیتماتیکی برای این دریاچه انجام دهد، باید دارای ردیف بودجه‌ای مستقل بوده و ضروری است در راستای عرضه محور شدن این پژوهشکده مساعدت لازم بعمل آید.