عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

ایران از نظر اراضی مزروعی پنجمین کشور جهان است

استاد تمام دانشگاه تبریز گفت: ایران از نظر مقدار اراضی مزروعی پنجمین کشور جهان است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر علی اصغر جعفرزاده در سومین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این مطلب افزود: در کل دنیا ۱۳ میلیارد هکتار اراضی وجود دارد که ۱.۸۷ میلیارد هکتار از آن اراضی مزروعی است.
وی با بیان اینکه ۱۶.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور ما قابل کشت است، تصریح کرد: بیش از نصف این مقدار زیر کشت دیم هست که به صورت غیرعلمی کشت می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: عوامل متعددی مانند فرسایش خاک، آلودگی خاک، تنوع زیستی و عوامل دیگر در تخریب خاک تاثیرگذار هستند.
دکتر اکبر قویدل رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: هر سال ۲ میلیارد تن از خاک کشور دچار فرسایش می‌شود و از این طریق هزینه های گزافی به اقتصاد کشور تحمیل می شود.
وی با بیان اینکه فرسایش خاک عواقب جبران ‌ناپذیری از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد، تشریح کرد: هدررفت خاک قابل جبران نیست و باید کاهش هدررفت خاک بیش از پیش برنامه ریزی و تلاش شود.
لازم به ذکر است در این برنامه مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، مدیرکل محیط زیست استان اردبیل، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل و مسئولان دانشگاهی حضور داشتند.