عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ایجاد دفتر کنسولگری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ نمونه ای برای کل کشور

مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پس از پیگیری و رایزنی های یک ساله به منظور ارائه خدمات سریعتر و بهتر به دانشجویان خارجی، دفتر کنسول گری در دانشگاه ایجاده شده که این اقدام برای اولین بار در سطح دانشگاه های وزارت بهداشت و درمان صورت پذیرفته است.

دکتر زارعی قنواتی در گفتگو با وب دا ، با اشاره به اینکه دکتر امیر خانی،  قائم مقام مدیر کل امور بین الملل وزارتخانه در جلسه ای با معاونین و مدیران بین الملل کلان منطقه ۹ که در مشهد برگزار شد از فعالیتهای حوزه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدر دانی کرد، بیان داشت: به زعم ایشان فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عرصه بین المللی از جهت پذیرش دانشجویان خارجی، گردشگری سلامت و عقد تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف به منظور ایجاد فرصت های مطالعاتی دوگانه با توانمندیهای دانشگاه های منطقه و در سطح بین الملل، در سطح کشور بی نظیر است.

وی با بیان اینکه در سطح وزارت بهداشت فعالیتهای کلان منطقه و به خصوص دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد استقبال قرار گرفته است ، ادامه داد: ایجاد بخش امور کنسولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اولین بار در سطح دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت ودرمان انجام شده است که ارائه خدمات را به دانشجویان خارجی تسهیل کرده است.

مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه قبل از ایجاد دفتر، امور کنسولی مربوط به ویزا، اقامت و تمدید حضور دانشجویان خارجی با اخذ معرفی نامه از دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط دانشگاه فردوسی مشهد به نمایندگی وزارت علوم انجام می شد، اظهار کرد: اما در حال حاضر برای اولین بار با مکاتبات و رایزنی با وزارت علوم، وزارت امور خارجه و دفتر دانشجویان خارجی موفق شدیم که دفتر امور کنسولی را درسطح وزارت بهداشت و درمان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه پس از ایجاد دفتر کنسولگری، انجام امور اداری دانشجویان خارجی در فاصله زمانی کوتاهی انجام می شود، عنوان کرد: قبل از ایجاد دفتر کنسولگری زمان زیادی از دانشجویان به هدر می رفت و در مواقعی به دلیل عدم هماهنگی، دانشجویان مجبور بودند یا وارد ایران نشوند و یا از ایران خارج شوند .

دکتر زارعی با اشاره به اینکه از این پس کلیه امور دانشجویان خارجی از این دفتر قابل پیگیری است، خاطر نشان کرد: تمدید ویزا با اتصال این دفتر به سامانه بین المللی دانشجویان خارجی قابل انجام است از همین رو دکتر امیر خانی موضوع ایجاد کنسولگری را با سایر دانشگاه های کشور به اشتراک گذاشت و دانشگاه هایی  مانند شیراز، اصفهان و ایران ، روند فرایند اخذ دفتر کنسول گری را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد جویا شدند.

افزایش توریسم سلامت

دکتر زارعی با تاکید براینکه در بحث گردشگری سلامت تقریبا بعد از استان تهران، بیشترین تعداد توریسم سلامت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، ابراز کرد: حضور توریسم سلامت در کشور مزایای متنوعی از جمله کمک به اقتصاد کشور و افزایش نفوذ فرهنگی و علمی دارد بنابراین باتوجه به اینکه شرایط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این حوزه شرایط مطلوبی است باید با استفاده از پتانسیل های بخش دولتی و خصوصی این موقعیت حفظ وارتقا یابد.

ایجاد مرکز نوع دو یونسکو در مشهد

مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر موفقیت دانشگاه در جهت ارتباط گیری و عقد تفاهم نامه با بعضی از سازمان بین المللی، گفت: در پی این مذاکرات امتیازاتی برای ایجاد مراکز تحقیقات، مراکز مرتبط با سازمان بهداشت جهانی و یونسکو فراهم شد که یکی از موارد مهم آن ،ایجاد مرکز نوع دو یونسکو در مشهد است که به امورتغذیه و امور بالینی مرتبط با تغذیه در ارتباط است. با توجه به اینکه باز هم این مرکز برای اولین بار در کشور ایجاد می شود پرسه طولانی و پیچیده ای دارد که با جدیت پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه قراردادی بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارتخانه و یونسکو منعقد می شود تا این مرکز بتواند به فعالیت خود ادامه دهد ، گفت: این مرکز در واقع بازوی یونسکو در سطح جهان و منطقه در حوزه تغذیه است و در برنامه ریزی های آینده  در نهایت نیز توسط این مرکز دانشجو تربیت و تحقیقات بین المللی انجام می شود که این مورد را نیز وزارت بهداشت به عنوان تجربه موفق در اختیار سایر دانشگاه ها قرار داد.

دکتر زارعی با اشاره به اینکه تمام دانشکده های منطقه زیر ساخت های بین المللی را ایجاد و در این راستا سایت های انگلیسی و عربی را  راه اندازی نموده اند ، بیان کرد: پذیرش دانشجویان بین المللی در مقاطع مختلف و ارتباط دانشگاهی با دانشگاه های خارجی از جمله فعالیت های سایر دانشگاه ها است که از آن جمله می توان به دانشگاه بیرجند اشاره کرد که علاوه بر جذب دانشجو ، قراردادهایی نیز با دانشگاه های خارجی از جمله افغانستان برای تربیت کادر متخصص در دوره های کوتاه مدت علمی وبالینی بسته است.

مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دانشجویان خارجی افراد تابع کشور دیگری غیر از ایران هستندکه شهریه پرداز بوده و شهریه خود را به شکل ارز پرداخت می کنند و بعد از پایان تحصیلات وارد بازار کار کشور نمی شوند ، عنوان کرد: این افراد بعد از دوره تحصیلی غالبا پیشرو در حوزه فعالیتهای درمانی در کشور خود هستند و به این شکل ارتباطات گسترده تری بین دو کشور برقرار می شود.

دکتر زارعی با اشاره به حضور مدیران ارشد  وزارت صحه افغانستان برای گذراندن دوره های بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، گفت: در حال حاضر از کشورهای مختلف دانشجوی متقاضی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد که در این دوره نیز دانشجویانی از کشورهای ایرلند و دانمارک متقاضی حضور در دانشگاه بودند.

حضور ۵۴ ملیت دنیا برای گردشگری سلامت

وی با تاکید براینکه بیشتر دانشجویان خارجی دانشگاه از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان،  لبنان، سوریه، بحرین هستند، خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۵۴ ملیت دنیا گردشگر سلامت دارد ؛ در زمینه جذب گردشگر باید خدمات حاشیه ای مانند اقدامات هتلینگ، مترجم ، و رفت و آمد بیماران بهبود یابد تا گردشگران سلامت بیشتری برای درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد را انتخاب کنند.

{jcomments on}