عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزبان همایش کشوری ۱۰۰ سال فعالیت مامایی

نشست هماهنگی مسئولان برگزاری همایش کشوری ۱۰۰ سال فعالیت مامایی با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، این نشست که با حضور دکتر بحرینی سرپرست دانشگاه، دکتر بدیعی معاون درمان و مسئولان برگزاری همایش کشوری ۱۰۰ سال فعالیت مامایی برگزار شد، در گزارشی اقدامات انجام شده در راستای برگزاری این همایش ارائه شد.

این همایش ۲۰ و ۲۱ آذر ماه سال جاری در محورهای زایمان ایمن،  بارداری پرخطر، جنبه های روانشناختی در بارداری، سلامت جنسی، سلامت باروری و فرزندآوری، جنبه های اجتماعی و فرهنگی حرفه مامایی، نقش ماما در دفاع از حقوق زنان، اخلاق حرفه ای و ارتباطات، عفونتهای شایع ژنیتال در زنان، جایگاه مامایی در نظام سلامت،  مامایی در بحران و بلایای طبیعی، ارتقای کیفیت خدمات مامایی، طب مکمل در مامایی برگزار می شود.

قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی  به ۱۰۰ سال قبل برمی‌گردد. اولین آموزشگاه مامایی به نام «مدرسه قابلگی» در بیمارستان بانوان (زنان) سابق شهر تهران در سال  ۱۲۹۸ تاسیس شد و پس از گذشت ۱۰ سال، اولین آموزشگاه عالی مامایی در سال ۱۳۰۸ شروع به کار کرد.در گذشته قابله به زنی گفته میشد که به صورت تجربی در امر زایمان خبره بود و به همین  جهت قابله ها از توانمندترین زنان در  هر جمعیتی محسوب میشدند. امروزه امکان ادامه تحصیل  برای ماماها تا دکترای تخصصی سلامت باروری و دکترای مامایی وجود دارد. ماماها در طی تاریخ بشریت  همواره حامی گروه زنان و در کنار آنان بودند. شعار روز جهانی ماما در سال ۲۰۱۹ «ماماها، مدافع حقوق زنان» انتخاب شده است که این مسئله بیانگر نقش پررنگ ماماها در سلامت زنان و جامعه را  نشان می دهد. سلامتی مهمترین حق هر فرد است و در این راستا سلامت مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زایمان در عین حال که میتواند بهترین تجربه زندگی هر مادری باشد در صورت عدم مراقبت صحیح میتواند منجر به مرگ مادر بشود. ماماها نقش عمده ای در زمینه ارتقای سلامت باروری زنان و جامعه  دارند.

{jcomments on}