عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

مهارت آموزی برای خوداشتغالی دانشجویان ضروری است

استاندار اردبیل گفت: دانشجویان برای خوداشتغالی باید کنار تحصیلات دانشگاهی، مهارت آموزی هم داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهندس اکبر بهنامجو در مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این مطلب افزود: ارتباط صنعت با جامعه در استان اردبیل نسبت به قبل تقویت شده است اما هنوز در این مورد نیاز به کار هست.
وی با اشاره به اینکه باید رشته های دانشگاهی با نیازهای بازارکار مرتبط شود، ادامه داد: در دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه های مختلف خوب کار شده است و کارهایی که در دهه های قبل با وجود اعتبارات و بودجه کار نشده بود، هم اکنون در حال اجرا است.
بهنامجو با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه ای به کشور تحمیل شده است، تصریح کرد: علیرغم تشدید تحریم ها بر علیه کشور، همچنان توسعه کشور ادامه دارد.
دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: استاندار اردبیل کمک های ویژه ای برای دانشگاه محقق اردبیلی کرده است تا پروژه ها را پیش ببریم.
وی با بیان اینکه ۲ مرکز تحقیقاتی، ۲ پژوهشکده و ۱۱ هسته پژوهشی در دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد شده است، ادامه داد: این واحدهای پژوهشی به منظور تحقق اهداف دانشگاه جامعه محور و هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای پژوهشی و فناوری استان و کشور صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به ارتقای ۸ پله ای رتبه این دانشگاه در رتبه بندی سالیانه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: رشد ۵۵ و ۴۰ درصدی تولیدات علمی دانشگاه در یکسال گذشته بر مبنای گزارشات پایگاه های استنادی Scopus و Web of Science نشان از تلاش های علمی و پژوهشی در این دانشگاه است .
حبیبی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۵ هسته فناوری در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه محقق اردبیلی فعال است، ادامه داد: دانشگاه محقق اردبیلی در رنکینگ Green Metric دانشگاه های جهان، رتبه ۹ ایران و ۴۲۷ جهان را کسب کرده است که در این نظام رتبه بندی شاخص های مختلفی همچون زیرساخت های موجود در راستای ایجاد محیط زیست مناسب، توجه به مصرف بهینه انرژی و تغییرات آب و هوا، میزان تولید و بازیافت پسماندها، میزان مصرف و بازیافت آب، به کارگیری سیستم های حمل و نقل بدون آلایندگی و نیز آموزش و پژوهش در حوزه صیانت از محیط زیست  به عنوان شاخص های اصلی مورد ارزیابی قرار می گیرند .
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: فاز سه دانشکده فنی و مهندسی با ۴ هزار و ۸۰۰ متر مربع، پروژه خوابگاه پسران با ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع، استخر آموزشی با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و گلخانه تحقیقاتی با ۱۳ هزار متر مربع مساحت در سالجاری شروع شده و پروژه های قبلی هم در حال اجرا بوده و هم اکنون ۳۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه فعال است.
دکتر حسین شایقی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل گفت: بنیاد نخبگان هر ساله به تعدادی از دانشجویان مستعد تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی، اعتبارهایی را برای تسهیل حرکت و رشد آنان در مسیر آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ اعطا می‌کند.
وی ادامه داد: هدایت دانشجویان مستعد تحصیلی در زمینه‌ های تخصصی فعالیت ‌های علمی خود، پشتیبانی از فعالیت نخبگان دانشجویی در سطح موسسه ‌های ‌کشور، رفع موانع پیشرفت اجتماعات نخبگان دانشجویی و طراحی روند رشد تدریجی و پیوسته دانشجویان مستعد تحصیلی در مسیر نخبگی از جمله برنامه های بنیاد نخبگان جهت پشتیبانی از فعالیت ‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور است.
مهندس قدرت حاج نوری خیر اردبیلی هم از احداث خوابگاه ۱۴ واحدی ۳۰ تا ۳۵ متری برای دانشجویان متاهل دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد و افزود: یک ماه برای مطالعه پروژه وقت صرف می شود و از یک ماه بعد، پیمانکار انتخاب و پروژه شروع می شود.
وی ادامه داد: دانشجویان نباید منتظر استخدام باشند بلکه باید خودشان دنبال ایجاد شغل و حتی کارآفرینی برای دیگران باشند.
لازم به ذکر است در این مراسم از برگزیدگان علمی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی تجلیل شده و برخی از دانشجویان به بیان دیدگاه های خود پرداختند. همچنین مجوز بنیاد حامیان دانشگاه محقق اردبیلی توسط استاندار به رئیس این دانشگاه اهدا شد.