عمومی | دانشگاه گیلان

ترجمه کتاب سنجش و اندازه گیری در علوم اجتماعی توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب « سنجش و اندازه گیری در علوم اجتماعی » ترجمه دکتر مهر علی همتی نژاد عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی ورزشی دانشگاه گیلان و دکتر قاسم مهرابی فارغ التحصیل دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران در ۳۵۴ صفحه از سوی انتشارات روش شناسان منتشر شد.

کتاب سنجش و اندازه گیری در علوم اجتماعی ترجمه کتاب اندازه گیری در علوم اجتماعی نوشته «جان رویستر» است که بخاطر رایج بودن عنوان «سنجش و اندازه گیری» برای این مباحث از همین عنوان برای نسخه ترجمه شده استفاده شده است.

این اثر با بحث در مورد مفاهیم انتزاعی ترکیبی، مشخصه های انتزاعی ترکیبی، آیتم های شکل یافته از اجزا اصلی مفاهیم و مشخصه ها، سازه های تک آیتمی، بکارگیری وزن اجزاء چنانچه تعریف سازه پیش از آن مشخص شده باشد و دامنه نمونه در واقع تمام مسائل مطرح شده توسط نویسندگان در مورد «اندازه گیری ترکیبی» را برطرف نموده است.

این کتاب در ۹ فصل شامل: منطق کورس، روایی و پایایی، طبقه بندی مفاهیم و اندازه گیری، طبقه بندی مشخصه ها و اندازه گیری، طبقه بندی ماهیت ارزیاب، انتخاب نوع آیتم و مقیاس پاسخ، قانون نمره گذاری و امتیازدهی، تحقیق کیفی از دیدگاه کورس و چک لیست کاربردی دراور در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.