عمومی | دانشگاه تهران

ششمین همایش عصای سفید در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی ، این همایش با حضور دانشجویان کم‌بینا و نابینای دانشگاه تهران، مسئولان، اعضای هیات رئیسه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۲ آذر ۱۳۹۸ برگزار شد.
زهرا علی‌اکبری، دبیر کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، طی سخنانی گفت: «کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی با اهداف آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، توانمندسازی و مطالبه‌خواهی خواسته‌های دانشجویان نابینا و کم‌بینا و افزایش مهارت‌های زندگی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در بهمن سال ۱۳۹۲ با تلاش و اهتمام گروهی از دانشجویان نابینا آغاز به‌کار کرد».
وی افزود: «این کانون تاکنون توانسته در بسیاری از امور فرهنگی، آموزشی، ورزشی و توانمندسازی راه پیشرفت را به سمت آینده برای دانشجویان نابینا و کم‌بینا فراهم کند. هم‌چنین موفق شده است در چهار جشنواره کشوری رویش، ترنج و دو جشنواره فرهنگ ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸، در بین کانون‌های فرهنگی دانشگاه مقام برتر را کسب کند».
علی اکبری، خاطر نشان کرد: «به‌منظور افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی در میان دانشجویان عادی در خصوص افراد نابینا کانون مبادرت به انتشار نشریه‌ای با نام «پارند» کرده است که گامی هرچند کوچک در راه فرهنگ‌سازی و ارتقا آگاهی جامعه نسبت به این گروه از افراد است».
دبیر کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی باشگاه دانشجویان، با اشاره به پیگیری مطالبات دانشجویان نابینا و کم‌بینا اظهار کرد: «در سال ۱۳۹۶ ما توانستیم با تلاش بسیار، قانون ۱۰ ماده‌ای را برای رفاه هرچه بیشتر این قشر از دانشجویان در دانشگاه به تصویب برسانیم که صمیمانه از این بابت از هیات رئیسه دانشگاه و به‌ویژه رئیس محترم دانشگاه، تشکر می‌کنم».
به گفته وی در حال حاضر کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی ۱۰۸ عضو دارد که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.
علی‌اکبری، در ادامه تصریح کرد: «همانطور که دانشجویان دانشگاه تهران نشان داده‌اند در دانشگاه و جامعه در صورتی‌که از امکانات و فرصت‌های برابر برخوردار باشند، می‌توانند مراحل ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند. باید بپذیریم که این گروه از جامعه نیز دارای حقوق شهروندی اولیه هستند و باید دارای حق شهروندی برابر با دیگران باشند».
دبیر کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی باشگاه دانشجویان، گفت: «امیدوارم در آینده، ما شاهد یک دانشگاهی باشیم که در آن پذیرش اجتماعی همراه با به رسمیت شناخته شدن حقوق شهروندی دانشجویان نابینا، به دور از تبعیض و طرد اجتماعی و توام با مشارکت اجتماعی بالای آنان در فعالیت‌های دانشگاهی و حتی فراتر از آن تحقق یابد».
در ادامه این مراسم، دکتر احمد به‌پژوه ، استاد دانشکده روا‌ن‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران، به ارائه سخنانی پیرامون معلولیت نابینایی پرداخت.
وی خاطر نشان کرد: «کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی یکی از فعال‌ترین کانون‌های دانشگاه تهران است و با اینکه دانشجویان با آسیب بینایی مواجه‌اند، اما نسبت به این محدودیت بسیار توانمند و فعال هستند. دانشجویان روشندل ما به خوبی اثبات کرده‌اند که توانمندی بالایی دارند و در زمینه‌های علمی و فرهنگی این توانمندی‌ها را نشان داده‌اند».
این مراسم با برگزاری پنل مربوط به مسائل دانشجویان نابینا با حضور نماینده صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان بهزیستی کشور و تقدیر از همیاران و نودانشجویان نابینا به پایان رسید.