عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

شهرستان البرز آماده کنترل بیماری آنفلوآنزا است

در شهرستان البرز ۲۲۵ مورد واکسن آنفلوآنزا به گروههای در معرض خطر تزریق شده است. همچنین تمام مراکز خدمات جامع و پایگاههای سلامت، درمانگاهها و مطب های خصوصی، ادارات و مدارس آموزش ها و آمادگی لازم را برای مقابله با این بیماری دریافت کرده اند.

علی یخچالیان، کارشناس مسئول واحد مبارزه و پیشگیری از بیماریهای واگیر مرکز بهداشت شهرستان البرز با توجه به شیوع بیماری آنفولانزا ضمن بیان مطالب فوق گفت: با توجه به اپیدمی اخیر در کشور و جهان، بیماری آنفولانزا امسال چندین هفته زودتر از سال‌های قبل شروع شده است.

یخچالیان راه انتقال بیماری را از طریق تنفس، عطسه، سرفه و دست دادن با بیمار مبتلا دانست و مهمترین راه پیشگیری از این بیماری را شستشوی مرتب دستها با آب و صابون، رعایت فاصله دو متری با افراد بیمار، استراحت در منزل، نوشیدن مایعات گرم، گرفتن دستمال جلوی دهان و بینی و معدوم کردن آن به وسیله قرار دادن در کیسه پلاستیکی و بستن درب آن اعلام کرد.

وی گروههای پُرخطر در معرض خطر را سالمندان، کودکان زیر شش سال، مادران باردار، بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، فشارخون، بیماران قلبی-عروقی و مبتلایان به ایدز و سرطان و مصرف کنندگان مستمر آسپرین و داروهای کورتون دار اعلام کرد و گفت: خطر مرگ بر اثر ابتلای آنفلوآنزا در این افراد بیشتر از سایرین است.

این کارشناس تاکید کرد در صورت بروز علائم بیماری در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه کرد تا با تشخیص و درمان به موقع از خطرات ناشی از آن در امان ماند.