عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

شستن مداوم دست ها و خودداری از دست دادن و روبوسی، مهمترین راه پیشگیری بیماری آنفولانزا

در نشست خبری که تحت عنوان "شیوع آنفلوانزا" سه شنبه ۱۲ آذرماه، در معاونت بهداشتی دانشگاه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، مسئولین معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان، به تشریح بیماری آنفلوانزا و تفاوت آن با سرماخوردگی، راه های درمان، پیشگیری و داروهای مورد نیاز آن پرداختند.

در این نشست مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، طی سخنانی به تشریح بیماری آنفلوانزا پرداخت و اظهار کرد: آنفلوانزا دارای سه نوع A ،B  و C می باشد که شیوع نوع A  این بیماری در جامعه بیشتر است؛ با این وجود هر سال یک نوع آنفلوانزا در جامعه شیوع می‌یابد که با سال گذشته مقداری متفاوت است.
دکتر فدایی ادامه داد: آنفلوآنزا تنها مختص به انسان نبوده و پرندگان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ همچنین بعضی از انواع این بیماری در پرندگان و انسان‌ها مشترک است.
وی تصریح کرد: دانستن نوع بیماری برای بیمار از نظر اینکه چه درمان پیشگیرنده ای استفاده کند، مهم نیست، بلکه دانستن نوع آنفلوانزا تنها در مطالعات ویروس شناسی برای اینکه ویروسِ در حالِ چرخشِ جامعه را مشخص کنند، اهمیت دارد.
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: ۹۵درصد بیماران به نوع ساده این بیماری مبتلا می شوند و نوع شدید عارضه دار این بیماری تنها حدود ۵ درصد بیماران را مبتلا می کند.
وی اظهار کرد: در نوع ساده آنفلوانزا، بینی، حلق و گلو درگیر می‌شود و در نتیجه بیمار دچار تب، بدن درد، سرفه و عطسه می شود، ولی با بیماری سرما خوردگی متفاوت است، زیرا سرما خوردگی بیماری دیگری است. در نوع شدید بیماری، ریه ها درگیر می‌شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.
دکتر فدایی در خصوص تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی، گفت: آنفلوانزا با شروع تب ناگهانی، بدن درد، سرفه و سردرد آغاز می‌شود و بیمار یکدفعه بی حال می‌گردد. در صورتی که در سرما خوردگی اینگونه نیست و شروع آن با سوزش در بینی، همراه با عطسه و آبریزش بینی می باشد. در سرماخوردگی اگر تب وجود داشته باشد، به صورت خفیف بروز می کند، اما در آنفلوانزا تب و بدن درد شاخص است.
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در خصوص افرادی که آنفلوانزای شدید مبتلا می شوند، تصریح کرد: در این حالت بیماری ابتدا یا انفلوانزای معمولی آغاز می شود و سپس به نوع وخیم تبدیل می‌شود.
وی افزود: بر اساس معیارهای کلی می توانیم تشخیص دهیم که حال بیمار در حال وخیم شدن است، بدین صورت که بیمار تب کرده و این تب طولانی می شود و بعد از چند روز به جای این که تب رو به کاهش باشد، بدتر می شود؛ بیمار تنگی نفس می‌گیرد و ممکن است حتی با کاهش سطح هوشیاری همراه باشد.
دکتر فدایی اضافه کرد: در این حالت بیمار ممکن است نتواند چیزی بخورد و افت فشار خواهد داشت. اینها علائم هشدار دهنده ای است که ممکن است منجر به وخیم شدن حال بیمار شود.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در مورد افرادی که مبتلا به نوع شدید این بیماری می‌شوند، گفت: خانمهای باردار، افراد کمتر از پنج یا بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری های مزمن قلبی، ریوی و کلیوی و مبتلایان به نقص ایمنی، کسانی که پیوند عضو داشته یا آسپرین مصرف می کنند و یا افراد بسیار چاق بیشتر در معرض این بیماری هستند.
دکتر فدایی در خصوص اهمیت اگاهی افراد جامعه در خصوص این بیماری و همچنین چگونگی آموزش و اطلاع رسانی موثرتر به آنان گفت: بر اساس تجربیات صورت گرفته، مشخص گردیده که گاهی مردم بسته های آموزشی به صورت چاپی را مطالعه نمی کنند و اگر قرار است آموزشی تاثیر گذار باشد از طریق گوشی های همراه بسیار سریع تر و تاثیرگذارتر می باشد.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: ممکن است برخی در تابستان نیز به این بیماری مبتلا شوند، ولی آنفلوانزای اپیدمیک در فصول پاییز و زمستان اتفاق می افتد.
وی اضافه کرد: اپیدمیک های آنفلوانزا طی ۲ تا ۳ هفته به حداکثر می رسند و طی ۲تا۳ ماه بعد نیز فروکش می کند. به این معنی که در جامعه اگر اول آبان اپیدمیک آغاز شود تا ۲۰ آذر به حداکثر می‌رسد و ۲ الی۳ ماه بعد نیز به حالت عادی باز می گردد.
دکتر فدایی ادامه داد: در جریان اپیدمیک فصلی، تقریباً ۱تا۱۰ درصد از مردم در طول فصل سرما به این بیماری مبتلا می شوند، ۱ تا ۵ درصد از آنها ممکن است در بیمارستان بستری شوند و ۵ تا ۱۰ درصد از این بستری شدگان ممکن است جان خود را از دست دهند.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر امکان تشخیص این بیماری در برخی نقاط کشور از جمله اصفهان وجود دارد.
دکتر فدایی در مورد روش های پیشگیری از این بیماری، گفت: افراد باید توجه داشته باشند، در هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال یک بار مصرف بپوشانند. همچنین دستمال استفاده شده را بلافاصله پس از مصرف در سطل زباله در دار بیاندازند.
وی افزود: دستهای خود را روزانه چند بار با آب و صابون بشویید و بلافاصله پس از ورود نشانه های آنفلوانزا مانند تب ناگهانی، بدن درد ، درد عضلانی و مشکلات تنفسی فورا به پزشک یا مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.
دکتر فدایی به افراد توصیه نمود: برای جلوگیری از شیوع این بیماری، افراد دچار علائم بیماری، بایستی حداقل با یک متر فاصله با دیگران ارتباط داشته باشند، در خانه بمانند و از رفتن به محل کار، مدرسه و محل های پر جمعیت خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: در هنگام دید و بازدید از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن خودداری کنید، همچنین از تماس دست با چشم ها، دهان و بینی نیز خودداری گردد.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان زمان مناسب تزریق واکسن این بیماری را از شهریور ماه تا پایان فصل سرما عنوان نمود و  گفت: واکسن این بیماری از روی ۴مدل ویروس و هرساله توسط ۵ شرکت خارجی تولید و توزیع می شود، ولی بایستی این نکته را مد نظر قرار دهیم که هیچ واکسنی نمی تواند به صورت صد در صدی از این بیماری پیشگیری کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان: ذخیره داروی آنفلوانزا در اصفهان کافی است

در ادامه معاون فنی مرکز بهداشت استان فصل پاییز را آغازگر بروز بیماری‌های واگیردار مانند آنفلوانزا بیان نمود و گفت: شیوع این بیماری از فصل پاییز آغاز و تا پایان فصل زمستان طول می‌کشد و بخشی از جامعه را درگیر می‌کند که هر سال با شدت و ضعف روبرو است.
دکتر مصطفی رضایی با اشاره به شرایط اپیدمی شدن آنفلوانزا در سال ۸۸ و ۹۴ در کشور، تصریح کرد: شدت فراگیر شدن این بیماری در کشور امسال زودتر آغاز شده است و ممکن است در آذرماه شاهد اوج تعداد مبتلایان به این بیماری باشیم؛ چرا که ویروس آنفلوآنزا در شرایطی با تغییر در ساختار ژنتیکی تبدیل به یک ویروس جدید می‌شود و ممکن است این تغییر با بیماری زایی و همه گیری بیشتری همراه باشد.
وی با تاکید بر اینکه این بیماری تاکنون بخش قابل توجهی از مردم را درگیر کرده است، گفت: در فصل پاییز و زمستان آنفلوآنزا در کشور و دنیا فراگیر می‌شود و شرایط جدیدی نیست، اما مردم می‌توانند با انجام اقدامات اولیه و ساده از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کنند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان تصریح کرد: در برخی قسمت‌ها مشکلاتی برای تامین دارو در استان وجود داشت که اکنون رفع شده است و در حال حاضر سه بار داروهای مورد نیاز این بیماری در بیمارستان‌های استان توزیع شده و به اندازه کافی ذخیره دارو نیز وجود دارد.
دکتر رضایی تاکید کرد: در حال حاضر، در مورد درمان بیماری آنفلوآنزا آمادگی کامل داریم و حتی می توان گفت آماده رویارویی با احتمال بیشتر شدن تعداد بیماران نیز وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه افراد بستری شده در اولویت قرار دارند، افزود:  به علت مقاومت دارویی که ممکن است در برابر داروهای مورد نیاز آنفلوآنزا ایجاد شود، این داروها را بیشتر در بیمارستان‌ها توزیع می‌کنیم و به همین علت داروهای مورد نیاز در داروخانه‌ها توزیع نشده است.
دکتر رضایی خبر داد: تاکنون بر اثر ویروس آنفلوآنزا در استان اصفهان ۱۰ نفر فوت شده‌اند که اغلب یا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و یا سالمند بوده‌اند و تاکنون به این تعداد آماری اضافه نشده است. همچنین ابتلای کودکان نیز محدود بوده است.
وی به دانش آموزان مبتلا توصیه کرد: باید در منزل استراحت کنند و تا ۲۴ ساعت بعد از قطع تب به مدرسه نروند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان تشدید آلودگی را عاملی برای سخت تر شدن بیماران آنفلوانزا دانست و تاکید کرد: آلودگی هوا می تواند طول درمان را طولانی‌تر کند.اما  تاکنون ضرورتی برای تعطیلی مدارس به علت بیماری آنفلوآنزا وجود نداشته است.