عمومی | بنیاد ملی نخبگان

عشق به فرهنگ ایران، مهمترین ویژگی شخصیتی پروفسور رضا بود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم بزرگداشت پروفسور فضل‌الله رضا؛ دانشمند فقید برجسته کشور به همت بنیاد نخبگان استان گیلان و دانشگاه گیلان، با حضور جمعی از سرآمدان، دانشگاهیان و مستعدان‌برتر برگزار شد.

در این مراسم، سعید سهراب‌پور؛ مشاور عالی بنیاد ملی نخبگان، گیلان را یکی از مناطق نخبه‌پرور کشور دانست و گفت: از خطه گیلان مردان بزرگی همچون میرزا کوچک‌خان، آیت‌الله بهجت فومنی، دکتر محمد معین، استاد ابراهیم پورداود، محمدعلی مجتهدی گیلانی، پروفسور مجید سمیعی تا پروفسور فضل‌الله رضا برخاسته‌اند.

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و علمی منحصربفرد استاد رضا، افزود: برخی دانشمندان ایرانی‌ تا نزدیک دریافت جایزه نوبل نیز پیش رفتند که پروفسور رضا نیز یکی از آنان بود؛ با این حال باید اذعان داشت میهن‌دوستی و عشق به وطن و فرهنگ ایران مهمترین ویژگی اخلاقی این دانشمند برجسته بود.

سهراب‌پور ادامه داد: پروفسور رضا علاوه بر اینکه مدارج علمی بالایی داشت ، تحت‌تاثیر فرهنگ ایرانی خدمات زیادی نیز به جهان ارائه کرد.

مشاور عالی بنیاد ملی نخبگان در ادامه در شرح زندگی پروفسور فضل‌الله رضا، گفت: وی فرزند شیخ اسدالله رضا از مجتهدین معروف زمان خود و از نبیرگان هدایت‌الله خان فومنی بود که در سال ۱۲۸۳ در رشت بدنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در رشت و دبیرستان را در تهران و در دبیرستان ایرانشهر گذراند. وی همچنین جزو اولین گروه دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که از نوجوانی به شعر و ادب و فلسفه و دین و حکمت و ریاضی علاقه داشت. پروفسور رضا در ۲۵ سالگی سه جلد کتاب با عناوین «راز آفرینش»، «هندسه عملی و علمی» و «رادیو به زبان ساده» را نوشت.

وی اضافه کرد: پروفسور رضا در سال ۱۳۲۳ راهی آمریکا شد و در سال ۱۳۲۴ فوق‌لیسانس و سپس دکترای خود را در دانشگاه پلی‌تکنیک نیویورک اخذ کرد. از سال ۱۳۴۶ و بعد از دکتر مجتهدی، وی رئیس دانشگاه صنعتی شریف شد و یکسال بعد ریاست دانشگاه تهران را به عهده گرفت و زمینه‌ساز تحول اساسی در سیستم آموزشی دانشگاه تهران و رشد و شکوفایی این دانشگاه تهران شد؛ خاصه اینکه سیستم واحدی را در دانشگاه تهران پایه‌گذاری کرد که این موضوع کاری بزرگ و بسیار مهم بود.

سهراب‌پور ادامه داد: پروفسور رضا در سال‌های ۴۷ و ۴۸ سفیر ایران در یونسکو بود و در آنجا با دانشگاه سوربن پاریس ارتباطات علمی داشت. پس از آن تا سال ۵۷ سفیر ایران در کانادا بود و تا پایان عمر نیز با دانشگاه‌های مهم کانادا ارتباط و همکاری علمی داشت. وی در ایران عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از چهره‌های ماندگار کشور بود.

مشاور عالی بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: رئیس افتخاری مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن ایرانیان در امریکای شمالی، رئیس انجمن گسترش زبان و ادبیات فارسی و یکی از پایه‌‍گذاران نظریه مخابرات در جهان، از دیگر افتخارات این دانشمند برجسته است.

سهراب‌پور در پایان با اشاره به نوع نگرش پروفسور رضا به مقوله وطن و فرهنگ ایرانی، تصریح کرد: وی معتقد بود جوان ایرانی باید واقعیت را ببیند؛ جوانان نباید مایوس شوند و باید اعتمادبه‌نفس پیدا کنند و بدانند که ما وارث یک میراث فرهنگی و علمی بسیار قوی هستیم.