عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

لزوم یکسان شدن شماره های سه رقمی سازمان های امدادی کشور


دکتر حبیب معصومی طی ارائه مقاله‌‌ای عوامل یکسان شدن شماره‌های سه رقمی سازمان‌های امدادی را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری وب‌دا به نقل از روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه، در ایران شماره های امدادی سه رقمی بسیار متعددی وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تنها یک شماره تماس امدادی فعال است. بر این اساس این تفکر از سال ها پیش شکل گرفت که شماره های تماس برای امداد رسانی به مردم یکی شود. این طرح در سال ۹۳ توسط سازمان اورژانس کشور در کمیسیون ایمنی راه های کشور ارائه و تصویب شد. اما این امر هنوز محقق نشده است.
در صورت اجرای این طرح دیس پچ مشترک سازمان های امدادی (SOS) راه اندازی می گردد. در جلسه یاد شده مقرر می شود که این طرح به صورت پایلوت در استان قم اجرا گردد. در آن زمان مقرر گردیده بود که در ابتدای کار تمام سازمان های امدادی با همان شماره سه رقمی خود در یک ساختمان متمرکز شوند و در ابتدا با همان شماره ها پاسخگوی تماس گیرندگان باشند. اما در فاز بعدی تمام شماره ها به جز شماره ۱۱۰ پلیس در شماره ۱۱۵ اورژانس ادغام شوند.
انتخاب شماره ۱۱۵ هم در طرح پژوهشی که به صورت مصاحبه با مردم انجام شده بود، انتخاب گردید که مصاحبه شوندگان اعلام داشتند که از بین شماره های سه رقمی سازمان های امدادی ابتدا شماره ۱۱۰ و بعد شماره ۱۱۵ را می شناسند.
شمار های سه رقمی آنقدر زیاد هستند که به ذهن سپردن همه آنها غیر ممکن است، در کنار این مساله در مواقع حساس نمی توان به حافظه و قدرت آن در یادآوری مسائل اعتماد کرد. پس به یاد سپردن یک شماره و ارتباط با آن در همه مواقع بحرانی بسیار می تواند موثر باشد.
شماره تماس های ضروری کشور ۳۳ شماره است، یعنی این ۳۳ شماره راهگشای بسیاری از مشکلات است.
۱۱۰ ستاد خبری نیروی انتظامی.
۱۱۱ استانداری.
۱۱۲ جمعیت هلال احمر.
۱۱۳ ستاد خبری.
۱۱۴قرارگاه ثارالله.
۱۱۵اورژانس.
۱۱۶ حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی.
۱۱۸ اطلاعات تلفنی.
۱۲۰ راهنمایی و رانندگی ناجا.
۱۲۱ شرکت برق منطقه ای.
۱۲۲ حوادث آب.
۱۲۳ سازمان بهزیستی.
۱۲۴ مرکز مطالعات بازرگانی و توسعه ایران.
۱۲۵ آتش نشانی.
۱۲۹ قوه قضائیه.
۱۳۳ تاکسیرانی.
۱۳۴ هواشناسی.
۱۳۶ سازمان بازرسی کل کشور.
۱۳۷ شهرداری.
۱۳۸ وزارت کشور.
۱۴۰ اعلام کد ده رقمی نشانی منازل.
۱۴۱ وزارت راه و شهرسازی.
۱۴۴ندای قرآن.
۱۶۲ صدا و سیما،
۱۶۷سازمان فنی و حرفه ای.
۱۹۰وزارت بهداشت.
۱۹۱ کشیک داروخانه ها.
۱۹۲ ساعات شرعی.
۱۹۳ پست تلفنی.
۱۹۴امداد شرکت گاز.
۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی.
۱۹۷ فرماندهی مخابرات و الکترونیک ناجا.
۱۹۹ اطلاعات فرودگاه.
کاهش مزاحمت ها:
یکی از مزایای یکی شدن شماره های اورژانسی کاهش میزان مزاحمت های اورژانسی است. فقط در فاصله سال های ۹۲-۸۴ بیش از ۲۰ میلیون بار برای اورژانس، آتش نشانی و پلیس ۱۱۰ کشور مزاحمت تلفنی ایجاد شده است.
درخصوص اورژانس ۴۰% تماس ها مزاحمت تلفنی است. مثلاً فحاشی به اپراتور، یا درخواست آمبولانس بدون دادن نشانی و سپس قطع گوشی تلفن.
اما بدترین نوع مزاحمت این است که تماس می گیرند و اعلام تصادف می کنند و آمبولانس هم همراه با کادر فنی و متخصص اعزام می شود و بعد از مدتی به محل می رسد و مشاهده می کند که تصادفی در کار نبوده است و در همین زمان ممکن است یک مددجوی واقعی مثلاً فردی که دچار ایست قلبی شده یا نیازمند اعزام برای زایمان است، منتظر تکنسین های اورژانس است و زمان طلایی او هم به سرعت در حال اتمام.این ماموریت کاذب برای امدادگران اورژانس خستگی ایجاد می کند. بر همین اساس طرح یکسان سازی شماره تلفن های اضطراری و استفاده از یک شماره واحد سه رقمی برای دریافت خدمات امدادی براساس دستور ریاست محترم جمهور به وزارت کشور و متعاقباً به مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار محول گردیده است. به همین منظور مطالعات اولیه انجام و استان هرمزگان به عنوان استان پایلوت برای اجرای پروژه در نظر گرفته شده است.