عمومی | بنیاد ملی نخبگان

طرح شهید احمدی‌روشن تسریع‌کننده اثربخشی مستعدان‌برتر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست امضاء تفاهم‌نامه همکاری بنیاد ملی نخبگان و شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان با حضور محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از مسئولان این دو سازمان برگزار شد.

در این نشست، حسن سالاریه؛ معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به چرایی اجرای طرح شهید احمدی‌روشن، گفت: این طرح به عنوان یکی از برنامه‌های نوپا و مهم بنیاد ملی نخبگان به منظور تکمیل فرآینده توانمندسازی مستعدان‌برتر دانشگاهی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم بنیاد ملی نخبگان شناسایی و تلاش برای بهبود توانمندی مستعدان‌برتر دانشگاهی است، افزود: طرح شهید احمدی‌روشن با هدف افزایش توانمندی مستعدان‌برتر برای اثربخشی بیشتر در کشور و تسریع روند نخبگی آنان و رسیدن مستعدان‌برتر به نقطه اوج اثربخشی طراحی و اجرا می‌شود.

سالاریه ادامه داد: آموزش‌هایی که فرد مستعدبرتر در دوره تحصیلی و در دانشگاه می‌بیند در بسیاری ابعاد دچار نقص هستند و نمی‌توانند فرد مستعد را برای اثربخشی در کشور آماده کنند. بسیاری از این نقص ها به دلیل دوری دانشگاه از صنعت و دیگر بخش‌های اجتماع به وجود آمده‌اند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد در قالب هسته‌های پژوهشی حول یکی از نیازهای اساسی و مهم کشور که توسط بخش‌های مختلف ازجمله صنعت و یا از سوی یکی از اساتید باتجربه و خبره دانشگاهی تعریف شده است، هسته‌های پژوهشی را تشکیل دهد تا مستعدان‌برتر دانشگاهی به مدت یک ‌سال‌تحصیلی زیر نظر استاد خبره و حول یک مسئله واقعی به فعالیت بپردازند. این فرآیند سبب می‌شود علاوه بر افزایش توانمندی و قابلیت‌های مستعدان‌برتر با آموزش‌های غیرمستقیم و ارتقاء آمادگی آنان برای حضور فعال در بخش‌های مختلف جامعه، نیازهای واقعی کشور نیز در قالب هسته‌های پژوهشی طرح شهید احمدی‌روشن تا حد بالایی رفع شوند.

وی یادآور شد: تاکنون سه دوره از این طرح برگزار شده و بنیاد ملی نخبگان نیز در این مدت بسیاری از مقررات و ریزه‌کاری‌های اجرایی آن را مورد بررسی و اصلاح قرار داده است.

سالاریه اضافه کرد: در دوره چهارم این طرح، بنیاد ملی نخبگان بنا دارد با همکاری صنایع و مجموعه‌های زبده تحقیقاتی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری کند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان به عنوان یکی از بخش‌های پیشگام در حوزه تحقیقات در زمینه معادن مطرح است که امید است امضاء تفاهم‌نامه همکاری بنیاد ملی نخبگان با این شرکت سبب شود بخش بزرگ تحقیقاتی این شرکت به هسته‌های پژوهشی حاضر در طرح شهید احمدی‌روشن متصل شوند تا ضمن تربیت نیروی‌انسانی متخصص و کاربلد، کشور نیز بتواند برخی از نیازهای خود را در این حوزه‌ها رفع کند.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد ملی نخبگان و شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان با حضور محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و صفوی؛ رئیس شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان به امضاء رسید.