عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه

کارگاه توانمندسازی سازمان های مردم نهاد باموضوع" نقش و عملکرد سازمان های مردم نهاد درحفظ و ارتقاء سلامت جامعه" برگزار شد

دکتر خاطرنشانیان فام، رئیس دبیرخانه هیات امناء و مشارکتهای مردمی، با تاکید بر اهمیت اجتماعی سازی سلامت و نقش سمن ها به عنوان جامعه مدنی در کنار عوامل دولتی و بخش خصوصی بر اهمیت اجتماعی سازی سلامت تاکید و افزود : بهره بردن از مشارکت مردم در جهت ارتقای سلامت خود مردم است که اگر مولفه‌ها و عوامل اجتماعی که بر روی سلامت تاثیر می‌گذارند مدیریت شوند نتایج قابل توجهی در حوزه سلامت حاصل خواهد شد .

ایشان اضافه کرد : این سازمان های داوطلب، مستقل از دولت بوده و در عین غیرانتفاعی بودن، در خدمت مردم هستند و به همین دلیل، صدای مردم نامیده می شوند. سمن ها، نماد و واسط مشارکت مردم هستند و مشارکت مردم نیز یکی از بازوهای اصلی ارتقای سلامت، کاهش فقر و بی عدالتی در سلامت جوامع است.

در ادامه، دکتر الهه حق گشایی ، عضو هیات علمی دانشکده و مدرس کارگاه،  به بیان اهمیت و ضرورت نقش مشارکت مردم در بهبود سلامت همه جانبه جسمی، روانی و اجتماعی پرداخت .


ایشان اضافه کرد: دو عنصر سیاست های بالادستی نظام سلامت و مشارکت مردم تکمیل کننده هم در بهبود وضعیت سلامت جسمانی و روانی جامعه خواهند بود .

وی همچنین نقش سمن ها در جلب مشارکت های مردمی را تبیین نمود و به مفاهیم، اصول و شرایط حمایت طلبی توسط سمن ها اشاره نمود . ضروری بودن ارتباط با دولت به اعتقاد اغلب سمن ها و کمی رضایت از تعامل فعلی با دولت، الزام بازنگری در این اعتماد را ایجاب می کند .


در ادامه این کارگاه حاضرین درباره نحوه تعامل سمن ها نظرات خود را ارائه نمودند .