عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

"آگاهی، پیشگیری، آزمایش، درمان؛ همه در یک کشتی نشسته ایم" شعار هفته اطلاع رسانی ایدز

کارشناس برنامه ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: اچ آی وی بیماری عفونی است واز جمله بیماریهایی است که به لحاظ هزینه مراقبت، ایجاد مشکلات اجتماعی و هدف قرار دادن جمعیت جوان جامعه از معضلات مهم جوامع بشری است و کنترل اپیدمی، پیشگیری و مراقبت از بیماران از اهم فعالیتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می ‌باشد.

به گزارش وب دا فسا؛ زهرا استادی با بیان اینکه از نهم لغایت پانزدهم آذرماه سال جاری بعنوان هفته اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است، افزود: در صورتی که بیماری ایدز در مراحل اولیه تشخیص داده شود و تحت مراقبت قرار گیرد به راحتی قابل کنترل است . با توجه به اینکه در دوران ابتلا به اچ آی وی فرد هیچ علامتی ندارد تا بر اساس آن بتوان به اچ آی وی مشکوک شد همین موضوع تشخیص بیماری را با مشکل مواجه ساخته است . عده زیادی هستند که از وضعیت ابتلای خود مطلع نیستند .

وی با تاکید بر اینکه تنها راه تشخیص اچ آی وی، آزمایش خون می باشد، افزود: با دریافت دارو و مراقبت های به موقع می توان سطح ویروس در خون را به شدت پایین آورد و خطر انتقال بیماری به دیگران را نزدیک به صفر رساند .

کارشناس برنامه ایدز معاونت بهداشت دانشگاه اظهار کرد: بیماریابی در کمپهای ترک اعتیاد، زندان و مراکزدرمان اعتیاد دولتی با استفاده از تست سریع اچ آی وی، گنجاندن آزمایش تشخیص HIV در آزمایشات پیش از ازدواج و غربالگری مادران باردار از جمله اقدامات واحد مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشت برای پیشگیری از ایدز با همکاری ارگانها و سازمانهای موثر بوده است .

استادی اضافه کرد: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری فسا واقع در خیابان امام خمینی - مرکز بهداشتی درمانی شماره یک شهری و شماره تماس ۵۳۳۵۶۸۰۰ تنها مرکزی است که به ارائه آموزش، مشاوره و انجام آزمایش ایدز با حداقل زمان جوابدهی ( ۱۵-۱۰ دقیقه ) برای کلیه مراجعین، خانم های باردار و زوجین جوان پرداخته است و جهت ارائه خدمات همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ پاسخگوی مراجعین می باشد .