عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

ورزش ضرورت زندگی بانوان است


رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به هفته سلامت بانوان گفت: ورزش، ضرورت زندگی زنان و سلامتی آنهاست.

دکتر رشید حیدری‌مقدم در همایش هفته سلامت بانوان که با شعار ورزش، شادابی و نشاط  برگزار شده بود، اظهار داشت: ورزش یکی از اصولی است که هر شخص اعم از زن یا مرد باید برای تقویت کیفیت زندگی، در برنامه خود بگنجاند و این رویه باید تداوم و تناسب داشته باشد اگرچه فرد بی‌تحرک سالم لازم نیست با ورزش‌های سنگین این روند را آغاز کند.

وی تشریح کرد: آغاز برنامه ورزشی در زندگی افراد باید با افزایش ۱۰ درصدی فعالیت بدنی آغاز شود و این فعالیت به شکلی باشد که منجر به تپش قلب و سوخت و ساز در بدن شود و این همان تفاوت ورزش با فعالیت معمولی است به همین علت نمی‌توان هر نوع راه رفتن یا هر نوع تحرکی را ورزش نامید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ورزش رفتاری هدفمند و زمانبندی شده‌ برای هدفی خاص است عنوان کرد: داشتن فعالیت فیزیکی از سکون و یکجانشینی بهتر است زیرا ۱۰ روز استراحت مطلق، ۷ تا ۱۰ درصد بافت عضلانی را از بین می‌برد اما ورزش کردن نسبت به فعالیت فیزیکی بی‌هدف ارجحیت دارد.

وی در ادامه افزود: در بانوان باردار به‌طور طبیعی قوس کمر ایجاد می‌شود و اگر فعالیت ورزشی منظم و هدفمندی تعریف نشود ممکن است این قوس تا پایان عمر در شخص باقی بماند، بنابراین ورزش به عنوان یک "نیاز" در همه مراحل زندگی افراد به ویژه زنان مورد توجه قرار گیرد.

دکتر حیدری‌مقدم با بیان اینکه این مهم مستلزم فرهنگ‌سازی است، تبیین کرد: در برخی کشورهای اسلامی و کشوری مثل دانمارک ۸۰ درصد افراد ورزش می‌کنند و از بالاترین میزان سلامتی و کمترین هزینه‌های بخش درمان برخوردارند که این جزء پیامدهای مثبت فرهنگ‌سازی در زمینه ورزش است.

وی همچنین با اشاره به عدم تناسب برخی از امور خانه‌داری با شرایط جسمی بانوان تصریح کرد: ورزش‌های امروز به سمت Home Exercise (ورزش‌های خانگی) می‌رود تا هرکسی در خانه خود هم بتواند به راحتی ورزش کند و در این زمینه مداومت بر ورزش خانگی، مهم‌تر از حجم فعالیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: متاسفانه ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ۵۰ درصد دانش‌آموزان نمی‌توانند به شکل صحیح بدوند و حدود ۲۰درصد نیز دچار مشکل چاقی هستند.

وی افزود: استفاده مداوم از تلفن همراه و تبلت در بین دانش‌آموزان نیز معضل دیگری است که در نسل جدید به‌ وجود آمده و تحقیقات نشان می‌دهد همین خیره شدن مداوم به تلفن همراه و تبلت موجب آرتروز زودرس در گردن می‌شود.

**زنان سالم، جامعه سالم می‌سازند

دکتر رنجبر مدیر امور بانوان دانشگاه نیز در این همایش اظهار داشت: این همایش با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه در راستای ترغیب و توجه بانوان به سلامتی و نشاط خود شکل گرفته است زیرا زنان سالم و با نشاط خانواده و جامعه سالم و با نشاط می‌سازند.

وی خاطرنشان کرد: ورزش، شادابی و آرامش سه نیاز اصلی و اساسی زندگی هر زن است که در شعار هفته سلامت زنان گنجانده شده‌ و امید است این پنل آموزشی تغییری هر چند کوتاه در نگرش بانوان به‌وجود آورده و حساسیت بیشتری برای توجه به سلامتی و نشاط در خود ایجاد کنند.

دکتر فریمانی، مدیر اجرایی پنل آموزشی این برنامه نیز اظهار داشت: زنان در طی روز فعالیت‌های بسیاری دارند اما این فعالیت‌های روزمرّه جای ورزش و اثرگذاری آن را ندارد، بنابراین باید شرایطی فراهم شود که زنان نسبت به ورزش مداوم و هدفمند ترغیب و تشویق شوند.

وی با اشاره به شکل گیری برخی عادات نادرست در سبک زندگی افراد عنوان کرد: یکی از مسائلی که در زندگی هر زن لازم است مورد توجه قرار گیرد ترک این عادات غلط است که باید با ایجاد انگیزه بر ترک این عادات تاکید شود.

دکتر قره‌خانی از اعضای حاضر در این پنل نیز با بیان اینکه ورزش کردن باید با آمادگی ذهنی و جسمی همراه باشد گفت: سودمندی ورزش در دهها مقاله به اثبات رسیده ‌است . کمترین اثر آن مصون ماندن افراد از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: جامعه به افراد توانمند و سالم نیاز دارد و استرس و اضطراب می‌تواند جسم و جان افراد را دچار تخریب کند بنابراین یکی دیگر از ضرورت‌های زندگی زنان باید حذف استرس و اضطراب باشد.

دکتر قلعه‌ای‌ها نیز با اشاره به اثر شادابی و نشاط در افراد در نتیجه ورزش کردن اظهار کرد: نباید منتظر باشیم تا کسی در ما تغییر نگرش ایجاد کند و لازم است هر یک از ما برای زندگی خود ظرفیتی تعریف کند که سبک زندگی خود را مبتنی بر ورزش و فعالیت منظم بدنی قرار دهد.

**الگوهای سالم زندگی را ترویج و تثبیت کنیم

همچنین دکتر غضنفری با اشاره به لزوم ایجاد انگیزه و تعهد در شکل گیری رفتارهای جدید و تغییر در سبک زندگی نادرست افراد عنوان کرد: برای شکل گیری عادات صحیح باید الگوهای زندگی سالم را ترویج و تثبیت کنیم.

متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به فواید ورزش برای زنان باردار تاکید کرد که خانم های باردار نباید ورزش را ترک کنند.

دکتر شهره علیمحمدی با ارائه مثال هایی در خصوص کاهش دیابت بارداری با انجام ورزش خاطر‌نشان کرد که طبق مطالعات انجام شده ورزش در دوران بارداری می‌تواند فشار خون افراد با‌سابقه فشار بالا را تا میزان ۸۰ درصد کاهش دهد و احتمال ایجاد لخته خون و مشکلات دیگر کم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه زنان باردار به جز زنان دارای مشکلات قلبی و عروقی و آنمی می‌توانند ورزش کنند ضمن اشاره به نقش ورزش در بهبود وضعیت بیماران سرطانی یادآور شد که از هر ۹ زن یک نفر به سرطان برست مبتلا می‌شود و ورزش می‌تواند در پیشگیری و درمان سرطان نقش داشته باشد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن توصیه به بانوان برای پیاده‌روی، شنا، پیلاتس و انجام برخی حرکات ورزشی سبک در دوران بارداری توضیحاتی در خصوص سبک ورزش‌های دوران بارداری بیان داشت و افزود: ورزش کردن زایمان طبیعی را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد و زنان باردار از هفته ۱۲ و ۱۳ حاملگی می‌توانند ورزش‌های هوازی را شروع کنند.

اهمیت مصرف مایعات و ورزش در بارداری، پرهیز از یک جانشینی در دوران بارداری و برنامه‌ریزی مناسب برای فعالیت‌های جسمانی در بارداری از دیگر موارد تاکید شده توسط دکتر علی‌محمدی بود.

**ایجاد روابط پایدار با توجه به اعتدال و نشاط

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص اهمیت مدیریت زمان اظهار کرد: امام رضا‌(ع) طبق روایات مختلف تاکید داشتند که زندگی روزمره مردم باید به چهار بخش شامل ارتباطات معنوی و مناجات با خدا، امرار معاش، روابط اجتماعی و لذت حلال تقسیم شود چرا که اعتدلال در زندگی و توجه به این موارد بهبود در عملکرد آنان را به همراه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید کاظمی با اشاره به طبقه‌بندی رفتارهای افراد در مواجهه با تغییر به سه بخش نااگاهانه، غفلت‌ورزی، لذت‌گرایی، تاکید کرد که ورزش کردن به عنوان لذتی حلال و هماهنگ با ساختار درونی انسان می‌تواند در ایجاد روابط پایدار نقش داشته باشد.

وی توجه افراد به تغییرهای نادرست، توجه به خودمراقبتی و بهبود سبک زندگی را مهم خواند و تغییر رفتار در انسانهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و این موضوع باید همواره مورد توجه افراد جامعه باشد.