عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برنامه های ویژه وزارت بهداشت برای افزایش باروری سالم در کشور

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود زاد و ولد و افزایش سالمندی در کشور روبرو هستیم از همین رو وزارت بهداشت برنامه هایی را برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار داده است.

به گزارش وب دا، مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در نشست مدیران سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس کشور که با حضور نمایندگان تمامی استانها به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد خاطر نشان کرد:  برنامه آموزش هنگام ازدواج، سلامت جنسی در زناشویی، پیشگیری از بارداری پر خطر، پیشگیری از ناباروری، افزایش پوشش کلاس های آمادگی برای زایمان و اجرای برنامه های pmtct مطابق دستور العمل از جمله برنامه های مهم اداره باروری سالم است.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر باید به سمت آموزش های مجازی حرکت کرد که برای این کار می توان از کارکرد سامانه ها بهره برد، عنوان کرد: اگر در مراکز بهداشتی ، آموزش ارایه نشود برنامه های حوزه بهداشت از اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود.

وی با تاکید براینکه باحساس سازی پزشکان و مراکز بهداشتی و مراقبین سلامت در مراقبت از مادران باردار پرخطر امار مرگ و میر مادران باردار کاهش یافته است، ابراز کرد: براساس امار تعداد مرگ و میر مادران باردار  حدود ۱۷ درصد در هر صد هزار مادر باردار است که براساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت این عدد حدود ۱۶ درصد هزار است.

دکتر برکاتی افزود: ایجاد زمینه دسترسی مادران باردار در مناطق صعب العبور به خدمات حوزه بهداشتی و درمانی می تواند تاثیر به سزایی در کاهش آمار مرگ ومیر مادران باردار داشته باشد.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مادران زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال نیازمند مراقبت های ویژه بارداری هستند، ابراز کرد: ۱۷ درصد زایمان ها مربوط به مادران بین ۳۵ تا ۴۰ سال است که نیازمند مراقبت های ویژه ای هستند.

وی با اشاره به اینکه توجه به برنامه اکیپ به عنوان موثر ترین راه برای دست یابی به اهداف کاهش مرگ و میر نوزادان است، بیان کرد: در حوزه سلامت نوزادان نیز پیشگیری شرایط شیرخوار پر خطر، مراقبت تغذیه ای، پایش رشد، بانک شیرمادر ، مراقبت در منزل و مراقبت آغوشی و توان بخشی و تکاملی می تواند در بهبود شرایط نوزاد موثر باشد علاوه براین پیشگیری از رتینوپاتی نارسی نیز یکی از موارد مورد تاکید وزارتخانه در حوزه سلامت نوزادان است.

دکتر برکاتی با بیان اینکه اداره سلامت کودکان نیز به منظور حفظ سلامتی کودکان وظایف متعددی دارد که از آن جمله می توان به، بکارگیری داوطلبان سلامت برای ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت تغذیه ای از کودکان محروم از شیر مادر اشاره کرد، گفت: همچنین به منظور ارتقا خدمات سلامت به کودکان پایش بیمارستانهای دوستدار کودک آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اداره سلامت نوجوانان و جوانان نیز تدوین سند ملی سلامت نوجوانان، تدوین سند راهبردی پیشگیری از مرگ جوانان به خصوص به دلایل سوانح و خودکشی از سوی وزارتخانه انجام شده است، ادامه داد: در حوزه جمعیت نیز گسترش کمی و کیفی پوشش خدمات سلامت به میانسالان به خصوص میانسالان اقا، توانمندسازی زنان و مردان سالمند برای بهبود کیفی زندگی و تعامل و هماهنگی درون بخشی و برون بخشی به منظور ارتقا سطح خدمات به میانسالان مد نظر است.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه ارائه خدمات سلامت به سالمندی نیز اجرایی شدن سند ملی سالمندان و ارتقا و استمرار برنامه شیوه زندگی سالم را از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر مهدی قلیان اول، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برحساسیت خدمات ارایه شده حوزه سلامت خانواده در واحدهای محیطی به لحاظ گستردگی جمعیت هدف و پوشش گروه های سنی متنوع تاکید کرد.

وی افزود: سامانه پرونده الکترونیک سلامت به عنوان گامی مهم در بهبود خدمات سلامت در کشور است که این سامانه در کشور به عنوان سامانه سیب و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور کارشناسان خبره در این حوزه به نام سامانه سینا معرفی شده است.

دکتر قلیان اول ابراز کرد: در سامانه سینا خدمات قابلیت اجرای مداخلات ضروری مد نظر است و همین موضوع باعث ارتقا کمی و کیفی خدمات در این حوزه شده است.

کارگاه آموزشی مدیران سلامت خانواده دانشگاههای علوم پزشکی کشور روز دوشنبه، ۱۱ آذرماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و تا ۱۳ آذرماه ادامه دارد.

{jcomments on}